Kæntret offshorefartøj ikke stort problem
Kæntringen af installationsfartøjet Sea Worker får ikke den store betydning for A2SEA, da der ikke ventede fartøjet større opgaver i den nærmeste fremtid, som andre af rederiets skibe ikke kan overkomme. Det oplyser Jens Frederik Hansen, CEO i A2SEA, til Maritime Danmark.
Fartøjet var på vej mod et værftsophold i Esbjerg, da det sprængte slæbetrossen den 27. januar og gik på grund. Fartøjet er forsikret så et økonomisk tab vil blive begrænset. Da der heller ikke var planlagt større arbejdsopgaver er der heller ikke noget driftstab, ifølge den administrerende direktør.
Efter besigtigelse torsdag den 28. januar fastslog eksperter, at der var skader på skibets jacking system. Det er dog ikke skyld i, at fartøjet kæntrede i nat. Kæntringen skyldes udelukkende det voldsomme vejr med kraftig blæst og høje bølger oplyser Jens Frederik Hansen til Maritime Danmark.
A2SEA’s direktør har i øjeblikket ikke nogen sikker fornemmelse af, hvor lang tid, der vil gå, før en bjærgning kan finde sted, da det kræver et ret stort vejrvindue med roligt vejr. I første omgang drejer det sig nu om at få tømt skibet for de begrænsede mængder brændstof og få det undersøgt, så der kan lægges en plan for bjærgningen.
Redningsfartøjet Emile Robin var her onsdag morgen ude og besigtige Sea Worker og se efter udslip, men vendte i løbet af formiddagen tilbage til havnen i Hvide Sande. Et OSV fartøj fra bjærgningsselskabet Smit og Esvagt Connector overvåger situationen.
Redaktionen