Nybygning skal ombygges inden leveringen
Hvide Sande Shipyard er i gang med at ombygge nybygningen OV Bøkfjord, der siden begyndelsen af december har ligget langs værftets udrustningskaj. Nye signaler fra det norske Kystverket har gjort, at bøjeskibet skal ombygges fra traditionel dieseldrift til hybriddrift.
Kystverkets beslutningen om at ændre fremdrivningskonceptet er taget et massivt politisk pres i Norge. Ikke mindst interesseorganisationen Norsk Industri har været stærkt utilfreds med at nybygningsordren er gået til et dansk værft, men også over at skibet ikke blev bygget efter de nyeste principper omkring hybrid drift eller drift på naturgas
Kystverket har fået en ekstra bevilling på 15 millioner norske kroner til at betale for ændringerne, der betyder at OV Bøkfjord nu først kan leveres omkring 1. juli, mod oprindelig planlagt engang i marts.
Hvide Sande Shipyard har det fint med Kystverkets beslutning.
”Projektet er velkomment for os, fordi det vil være med til at give os værdifuld erfaring med bygning af skibe til hybriddrift. Vi har allerede lidt erfaring fra bygning af færgen Strynø tilbage i 2013. Desuden er vi stærkt involveret i ombygningen af Venøfærgen, som skal ændres til hybriddrift på overfarten mellem Kleppen og Venø”, siger Carl-Erik Kristensen, Hvide Sande Shipyard til Maritime Danmark.
Du kan læse hele artiklen om OV Bøkfjord i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark ved at klikke herunder: