Dårlige udsigter for containerskibsfarten

Kapaciteten af ledige containerskibe blev ifølge Alphaliner femdoblet i løbet af 2015 og udgør nu i alt 1,36 millioner TEU. Men det løser på ingen måde, de problemer, der er inden for containerskibsfarten, for de mange nye skibe, der er leveret i 2015, har øget den samlede flådes kapacitet med 8,5 procent.

”Samtidig har fragtmængderne stået i stampe, så der er leveret mere end en million TEU i 2015, som der ikke var brug for. I forvejen var der et problem med overkapacitet, og da omfanget af ledige skibe ikke står mål med leveringen af nye skibe, er overkapaciteten blevet værre i 2015”, siger Lars Jensen, shippinganalytiker hos SeaIntel Maritime Analysis, til Maritime Danmark.

Lars Jensen vurderer, at 2016 inden for containerskibsfarten vil komme til at ligne 2015. Det kan dog ikke udelukkes, at det nye år vil vise sig at være en gentagelse af 2009-10, hvor finanskrisen fik fragtmængderne til at falde voldsomt.

”Dengang var hele 12 procent af den globale flåde lagt op, og vi er ikke i nærheden af det nu, hvor det kun er 5-6 procent, der er lagt op. Måske vil rederierne lave en gentagelse af 2009. Hvis de lægger skibe op i samme omfang som i 2009, vil fragtraterne stige, men det vil ikke være en forbedring, der er holdbar på længere sigt”, siger Lars Jensen.

Der er i de senere år leveret en hel masse nye skibe, og hvis man for alvor skal gøre noget ved ubalancen på containerskibsmarkedet, kræver det, at rederierne skal tage mange relativt nye skibe ud af drift.

”Det kan jeg ikke se for mig”, siger Lars Jensen, der vurderer, at vi skal helt frem til 2018, før vi vil se bedre tider inden for containerskibsbranchen.

I løbet af 2015 har rederiernes rateforhøjelser vist sig ikke at være holdbare.

”I 2013-14 gik der tre måneder efter en rateforhøjelse før, at raterne var halveret. I starten af 2015 gik der tre uger før, at raterne var halveret og efter sommeren gik der kun to uger. I december kunne vi se, at det kun tog en uge. Det giver nogle meget volatile markeder, som gør det svært for rederne at styre fragtmængderne”, siger Lars Jensen.

Med så svingende fragtrater kan rederierne med andre ord føle sig nødsaget til at forhandle med afskiberne om raterne. Omvendt tror Lars Jensen ikke, at fragtraterne nødvendigvis vil falde voldsomt meget mere i 2016, men de faldt da også med hele ni procent i 2015.

Vejen ud af problemerne er langsigtede og kræver både, at rederierne bestiller færre nye skibe, og at branchen bliver mere konsolideret. Lars Jensen kalder den seneste tids konsolideringer med CMA CGM’s køb af APL og den kinesiske rederifusion for et skridt på vejen, men det er ikke nok.

Konsolidering er dog svært i et marked, hvor mange rederier er styret af andre drivkræfter end de rent økonomiske. Mange rederier er ejet af enten statslige aktører eller velhavende private familier, og de har også andre interesser end de rent økonomiske. Som eksempel nævner Lars Jensen det statslige iranske rederi IRISL, der har til hensigt at bestille mange nye skibe, når sanktionerne bliver ophævet.

”Jeg har spurgt dem om, hvorfor de gør det, når der nu er så stor en overkapacitet, men for Iran er det et strategisk politisk valg, at man vil have sit eget rederi. Så for sådanne aktører er der andre interesser på spil. Det ser man eksempelvis også med de kinesiske og koreanske rederier, der får statslig hjælp”, siger Lars Jensen.

Redaktionen

Relateret indhold

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Stormflod kostede én million på bundlinjen

23.04.2024Maritimedanmark.dk

Borgmester vil have advokatundersøgelse af økonomisk krise

22.04.2024Maritimedanmark.dk

Svitzer henter ny kommerciel direktør i Maersk

22.04.2024Maritimedanmark.dk

En tredje midlertidig kanal er åbnet - men kun for mindre skibe

21.04.2024Maritimedanmark.dk

Iransk spionskib er sejlet hjem

20.04.2024Maritimedanmark.dk

44 kvæstet i færgeulykke

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Russisk krigsskib på tværs af Molsfærge

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Stena sælger sit sidste LNG-tankskib

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Customer Success Manager

In this job, you would be joining a rapidly growing software company delivering vessel performance monitoring and route optimization services to the International tramp shipping industry.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

Payroll Controller

Are you ready to take on the responsibility as part of our Marine Payroll team for a diverse fleet and various nationalities? Together we are ensuring accurate marine payroll and compliance with regulations, barging agreements, and processes. You will be a key figure for the seafarers and their payroll, working closely with your colleagues in the Marine Payroll team and the crewing department to deliver seamless payroll processing.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Aarhus Maskinmesterskole

Aarhus Maskinmesterskole søger engagerede undervisere med tekniske og maritime kompetencer

Aarhus Maskinmesterskole er en maritim videregående uddannelsesinstitution, der uddanner professionsbachelorer (maskinmestre) og produktions- og automationsteknologer til fremtidens tekniske ledere.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

12.05.2024

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle