Droneovervågning af skibes svovludledning
Kontrollen med skibes svovludledning kræver ny teknologi, og i en handlingsplan nævner Miljøstyrelsen og Søfartsstyrelsen droneovervågning som en mulighed. Miljøstyrelsen forventer sammen med de hollandske myndigheder at gå med i et Horizon 2020-projekt, hvor det danske firma Explicit tester droneovervågning. Der er dog endnu et stykke vej at gå, fortæller Explicit til Maritime Danmark.
”Såfremt Explicit kan stable finansieringen på benene, vil vi gå med i projektet, for droneovervågning kan også bruges til andre ting, blandt andet overvågning af NOx-udledning, hvor der også kommer regulering, og der er det godt at være tidligt ude”, siger Dorte Kubel fra Miljøstyrelsen til Maritime Danmark, om det droneprojekt, som det danske firma Explicit søger EU-midler til.
EU-midlerne vil være den primære finansieringskilde, men er den først på plads, vil både Miljøstyrelsen og de hollandske myndigheder bidrage med et beløb. Projektet går ud på at teste teknologien ombord på helikoptere og droner. Det er dog ikke sensorteknologien i sig selv, der er problemet, den er sådan set på plads. Inden droneovervågning kan blive til virkelighed, skal de lovgivningsmæssige rammer også være på plads, fortæller Jon Knudsen, direktør i Explicit, til Maritime Danmark.
”Hvad angår dronerne er der det problem, at lovgivningen stiller krav om, at dronen skal være inden for synsvidde, dvs. vi er tvunget til at flyve der, hvor skibene sejler så tæt på kysten, at man kan overvåge dem. Indtil det kommer på plads, placerer vi vores teknologi på en helikopter. Omkostningsmæssigt er det dog en fordel at anvende droner. De er meget billige, så det er low cost i forhold til en helikopter med en dyr timepris”, siger han og tilføjer:
”Dronen vejer kun tre kilo, så skulle den flyve ind i et skib, ville der ikke ske noget ved det. Men i forhold til lavtflyvende redningshelikoptere kan der være en risiko. Vi er fortalere for, at sikkerheden bare skal være i orden. Der må ikke kunne ske nogle ulykker”.
Af samme grund er Explicit pr. 1. januar gået med i et projekt, som styres af Syddansk Universitet, og hvor også Trafikstyrelsen deltager. Her skal det afklares, hvilke krav der skal stilles til sikkerheden. Det skal så bane vejen for, at reglerne kan blive ændret, så droneovervågning af skibe kan blive en realitet.
Droneovervågning af skibes svovludledning ligger derfor ikke lige rundt om hjørnet, men den dag både teknologi og lovgivning er på plads, er Miljøstyrelsen interesseret.
Redaktionen
