Skibsbygning tager fart efter 2017
Lige nu er der indtrådt en forværring i skibsbygningsbranchen, men de femårlige vækstrater for industrien forventes stadig at være på 3-5 procent, og der vil være en betydelig vækst efter 2017, kan man læse i Castrol Marine Trade Barometer.
”Den primære vækst i skibsbygning vil komme fra Stillehavslandene indtil 2019. Disse lande er godt positioneret i forhold til at levere ultrastore skibe, som rederierne i stigende grad efterspørger på grund af deres brændstofeffektivitet og economies of scale. Traditionelle skibsbygningsnationer som Tyskland og Storbritannien er nødt til at oppe sig, hvis de skal konkurrere med de kolossale skibsværfter og dybvandshavne i Stillehavsregionen”, siger Mandhir Singh, COO hos Castrol.
Mens væksten hovedsageligt vil blive drevet frem af Stillehavsregionen, vil også Latinamerika og Mellemøsten bidrage til væksten. Bortset fra Holland vil alle europæiske lande på kort sigt derimod gå en nedgang i møde, konkluderer Castrol Marine Trade Barometer, som er en del af Castrol Global Trade Barometer.
Marine Trade Barometer afspejler i det hele taget den voksende betydning, som Stillehavsregionen har for den globale skibsbygningsindustri. Når det gælder dele til skibe, er fire ud af de fem største lande fra denne regionen. Hong Kong er den største succeshistorie, der har overhalet Sydkorea og Kina inden for dette område.
Castrol Global Trade Barometer er en serie rapporter, der vurderer udsigterne for den globale handel baseret på rullende femårige prognoser af de fremtidige handelsmønstre.
Kilde: Castrol