Brug for ændringer i rammevilkår
En ny rapport fra konsulenthuset PwC viser, at der er brug for ændringer i rammevilkårene, hvis Det Blå Danmark også i fremtiden skal være en vigtig vækstmotor. Der er især brug for ændringer på offshore-området, mener PwC.
”Med regeringsskiftet var der en ny chance for at sikre vækst og arbejdspladser inden for shipping- og offshore-branchen. Vores rapport viser, at der er brug for en bredere og mere gennemgribende ændring af branchens rammevilkår, end det den tidligere regering lagde op til”, siger Bo Schou-Jacobsen, partner og leder af PwC’s danske faggruppe for transport og logistik.
Den tidligere regering fremsatte i januar et forslag om at udvide tonnageskatten, og den nuværende regering har stort set uændret fremsat det samme forslag. Den nuværende regering har alene ændret, at konstruktionsskibe kan indgå i tonnageskatten, hvis de arbejder med opførelse, nedtagning og vedligehold af olieinstallationer til søs og under betingelse af, at det foregår i udlandet. Arbejde ved sådanne installationer i Danmark kan ikke omfattes af udvidelsen.
Der er en reel risiko for, at forslaget gør det mindre attraktivt at drive offshore-rederier i Danmark og dermed er medvirkende til at flytte arbejdspladser ud af landet, vurderer PwC.
”Mens udviklingen i rammevilkårene stort set har stået stille herhjemme med få lappeløsninger, har mange andre lande fulgt med tiden og gjort det mere attraktivt at drive shipping- og offshore-virksomhed. Den konkurrence bliver kun forstærket fremover. Blandt andet har den tyske kansler Angela Merkel netop givet tyske redere tilsagn om, at EU-reglerne om statsstøtte til shipping skal udnyttes maksimalt, herunder særligt beskatningsreglerne for søfolk”, siger Bo Schou-Jacobsen.
”Den teknologiske udvikling går rigtig stærkt, og skibene i offshore-sektoren bliver i dag efterspurgt af markedet til mange forskellige opgaver. Med forslaget, som den tidligere regering fremlagde, bliver det næsten umuligt for virksomhederne at operere, da såvel skibene som medarbejderne bliver beskattet forskelligt, alt efter hvilken opgave skibet udfører, hvilket kan medføre, at de danske rederier på grund af uklare eller manglende rammevilkår ikke kan konkurrere med udenlandske rederier”, siger Lars Koch Vinther, partner og leder af Tax Shipping i PwC.
Selve rapporten kan læses HER
Kilde: PwC
