Kvæstede brandfolk kunne være undgået
Den britiske instans for undersøgelse af ulykker til søs, MAIB, har udgivet en rapport om kedelbranden om bord på Dieppe Seaways den 1. maj 2014. Branden medførte, at nogle brandfolk fik brandskader, og alle passagerer skulle gå fra borde i Dover.
”Vi vil altid gøre vores bedste for at forberede os selv på sådanne hændelser, og jeg mener, vi har et førsteklasses uddannelsesprogram og udfører effektive øvelser. Men man må aldrig føle, at man er god nok og ikke behøver at forbedre sig. Vi vil derfor læse rapporten omhyggeligt og lære så meget vi kan af den. Konklusionerne vil blive brugt i vores fortsatte arbejde med at forbedre vores sikkerhed om bord samt vores sikkerhedstræning, og de vil om muligt blive brugt til at udvikle best practices på vores skibe”, siger Stephen Fairlie, Marine Standards Superintendent hos DFDS.
Under branden skete der betydelig skade i kedelrummet og kabelføringen ud over, at nogle brandfolk fik brandskader.
Hovedkonklusionerne er, at besætningens umiddelbare reaktion var rettidig og passende, og at de informationer, der blev givet til passagerne og den måde, landsætningen af passagerne foregik på, også var velovervejet. Men kommunikationen og koordineringen mellem brand- og redningsfolkene fra Kent og skibets besætning var utilstrækkelig, og det medvirkede til, at brandfolk blev kvæstet. En mere omhyggelig risikovurdering skulle have været gennemført, inden brandfolkene gik ind i kedelrummet, er konklusionen.
Hele rapporten kan læses HER
Kilde: DFDS