Søren Skou opfordrer til konsolidering
Containerskibsfarten har taget et skridt i den rigtige retning med indførelsen af skibsdelingsaftaler såsom 2M, men der er brug for mere konsolidering inden for containerskibsfarten, da efterspørgslen stadig befinder sig på et lavpunkt, mener Søren Skou, adm. direktør for Maersk Line.
”Vi får de forventede fordele af skibsdelingsaftaler, men der kan komme mere fra konsolidering. I år er efterspørgselsvæksten ekstremt svag, cirka 1,5 til 2 procent, meget mindre end forventet, mens kapaciteten vokser cirka 7 procent. I starten af året forventede vi en efterspørgselsvækst på 3-5 procent”, siger Søren Skou.
2M-alliancen betyder, at Maersk Line og MSC tilsammen sparer 700 millioner dollar årligt i driftsomkostninger ved at dele skibe, netværk og havneanløb.
”Maersk Line bruger en halv milliard dollar på IT hvert år. Det er mange penge. I en konsolidering ville omkostningen blive delt. Det er det samme med at drive individuelle hovedkontorer og omkostningen ved containere. Hvis vi får omkostningerne ned, vil vi være i stand til at leve med lave fragtrater”, siger Søren Skou.
Selvom Søren Skou er fortaler for konsolidering, er der ifølge ham på kort sigt ikke nogle aktuelle planer om at opkøbe konkurrenter.
Maersk Line havde i første halvår en nettoomsætning på 12,5 milliarder dollar mod 13,4 milliarder dollar i samme periode i 2014. Nettooverskuddet steg fra 1 milliard dollar sidste år til 1,2 milliarder dollar i år. Dermed er Maersk Line stadig overskudsgivende på trods af de lave fragtrater.
Kilde: Wall Street Journal