Fortsat problemer på containermarkedet
De samlede transporterede mængder containere voksede i første halvår med beskedne 1,1 procent på årsbasis, viser en analyse fra BIMCO. Første kvartal var nærmest katastrofalt, men så kom der tre gode måneder i andet kvartal, som afbød virkningerne af første kvartal.
Bag det samlede tal gemmer sig det faktum, at nogle ruter vokser mere end andre. Eksempelvis har der i øst-vest-handelen til USA’s østkyst været en vækst på 17 procent, mens ruterne til USA’s vestkyst fik et fald på to procent. Mellem Asien og Europa faldt antallet af containere med 4,2 procent i første halvår til 7,4 millioner TEU. Importen til Nordeuropa faldt 3,6 procent, mens importen til Middelhavet og Sortehavet faldt 4,8 procent.
På ruter internt i Asien har der derimod været en positiv vækst på 4-5 procent, men den økonomiske udvikling i Kina har øget usikkerheden om, hvorvidt den stærke vækst kan fastholdes i resten af året.
Da containermængderne således mange steder falder, og der kommer nye skibe på markedet, er det svært at finde en balance, hvor fragtraterne stiger, konkluderer BIMCO.
Ifølge BIMCO vil markedet få tilføjet næsten 1,6 millioner TEU yderligere i form af nye containerskibe, der leveres inden årets udgang. Det er den største vækst i ny kapacitet, der nogensinde har været, men det er rent faktisk mindre end 200 skibe. Til sammenligning skulle man i 2008 bruge 436 skibe for at nå op på 1,5 millioner TEU. Den gennemsnitlige størrelse på et nybygget skib i 2008 var 3.435 TEU, mens det i 2015 er helt oppe på 8.400 TEU. Det skyldes tendensen med, at rederierne øger skibsstørrelsen for at presse enhedsomkostningerne ned så meget som muligt.
Indtil nu i år er kun 51 skibe med en samlet kapacitet på 94.000 TEU solgt til ophugning, og den svage ophugningsaktivitet har varet i et helt år.
Kilde: BIMCO