IMO-chef kaldes "en fare for planeten"
Marshalløerne har udtrykt stor bekymring over, at IMO’s generalsekretær Koji Sekimizu ikke insisterer på, at IMO sætter et klart og tydeligt klimamål for skibsfarten og, at han ikke er bekymret over, at verdens ledere alligevel ikke vil inkludere skibsfarten i COP21-aftalen.
”Hans opfordring er ikke kun til fare for planeten, men som forskning peger på er det også til fare for skibsfartens fremtidige velstand og dermed den fremtidige stabilitet i verdenshandelen”, siger Marshalløernes udenrigsminister Tony de Brum.
Koji Sekimizu henviser til, at udledningen af drivhusgasser fra skibsfarten er faldet fra at udgøre 2,8 procent af verdens samlede udledning i 2007 til kun at udgøre 2,2 procent i 2012. Marshalløernes udenrigsminister fremhæver i den forbindelse, at der ikke er nogen beviser for, at der er en forbindelse mellem IMO’s politik og reduktionen i udledningen, da IMO’s drivhusgasregulering i MARPOL først trådte kraft i 2013. Reduktionen skyldes derimod udbredt anvendelse af slow steaming, som mange rederier begyndte at benytte sig af som reaktion på den globale finanskrise. Derfor må man også forestille sig, at rederierne går væk fra slow steaming igen, efterhånden som markedet forbedres.
Tony de Brum insisterer på, at det er på tide at bremse skibsfartens miljøpåvirkning, da det forudsiges, at udledningen fra skibe vil vokse med 50-250 procent i tiden indtil 2050, hvilket vil øge skibsfartens andel af de samlede globale udledninger til mellem 6 og 15 procent.
”Den foreslåede Paris-aftale må levere de stærkest mulige retningslinjer til IMO om hurtigt og beslutsomt at sætte sig sådan et mål og prioritere implementeringen af forholdsregler, der er nødvendige for at nå dette mål”, siger han.
Kilde: World Maritime News