Manglende konvention truer salgssucces
Bawat og Desmi har begge investeret store beløb i at udvikle systemer til rensning af ballastvand, men salget lader vente på sig. Ballastvandkonventionen er nemlig endnu ikke trådt i kraft, da der er for få lande, der har ratificeret den.
”Redere i hele verden står på stand-by. Gennembruddet lader vente på sig. De nuværende lande repræsenterer stadig ikke nok tonnage. Men nu håber vi, det lykkes næste forår”, siger Kim Diederichsen, direktør i Bawat, der har udviklet et system til rensning af skibes ballastvand.
Bawats system er en kombination af afiltning og pasteurisering. Vandet fra ballastvandtanken cirkuleres igennem pasteuringsanlægget, hvor det varmes op til 72 grader. Herefter tilsættes nitrogen for at fjerne ilten. Det unikke ved Bawats system er, at det kan foregå til havs, mens skibet sejler. Skibet behøver med andre ord ikke at ligge stille i en havn.
Men til trods for det unikke ved systemet, er efterspørgslen udeblevet, da ballastvandkonventionen endnu ikke er trådt i kraft. Samme oplevelse har Desmi, der også har udviklet et system til rensning af ballastvand, hvor adm. direktør Henrik Sørensen forklarer, at rederierne ikke investerer i ballastvandsystemer frivilligt.
”Der er ingen skibsredere, der tager den her teknologi om bord siger: ”Ih, hvor godt”. Der er tale om udstyr, som mindsker miljøpåvirkningerne snarere end at optimere driftsomkostningerne”, siger han.
Kilde: Dagbladet Børsen