20 skibsførerstillinger til VTS
Når eller hvis byggeriet af Femern Bælt-forbindelsen går i gang, skal der ansættes 20 danske skibsførere som VTS-operatører og til bemanding af to afviserfartøjer. Der står allerede et nyere VTS-center klar på tysk grund, i Travemünde, hvor der er ansat en tysk og en dansk chef.
”De 20 danske skibsfører forventes at blive ansat på en tidsbegrænset ansættelse, da Femern Bælt VTS lukker igen, når den faste forbindelse over Femern Bælt er etableret. Anlægsfasen til søs forventes at vare fire til fem år”, siger chef for Storebælt VTS, Jørgen Brandt.
Et år før anlægsfasen af den faste forbindelse over søterritoriet påbegyndes, skal der ansættes 20 danske og 18 tyske skibsfører til at bemande VTS-centeret og to afviserfartøjer, der skal være tilknyttet Femern Bælt VTS i hele anlægsfasen.
Grunden til, at skibsførerne ansættes et år før anlægsfasen påbegyndes, er, at de skal gennemgå et halvt års efteruddannelse, som delvis kommer til at foregå i Tyskland og delvis i Danmark. Herefter skal VTS Femern Bælt fungere som et "silent VTS" i 6 måneder umiddelbart før opstart, forklarer Jørgen Brandt.
Der er endnu ikke fastlagt en tørn for, hvordan VTS operatørerne ved det kommende Femern Bælt VTS skal gå vagt, eller hvor lange perioder besætnignen på afviserfartøjerne skal være på arbejde ad gangen.
Hvor let det bliver at rekruttere 20 kvalificerede medarbejdere til Femern Bælt VTS er på nuværende tidspunkt svært at sige, da tidspunktet for rekrutteringen endnu ikke er fastlagt.
Kilde: søfartens Ledere