Rederierne ønsker ikke EU-penge
Danske skibe har i 2015 reddet 2.660 nødstedte bådflygtninge i Middelhavet. Private skibe redder op mod en tredjedel af flygtningene i Middelhavet. Nu vil EU til at betale kompensation til rederierne, men stiller samtidig krav. Rederierne siger pænt ”Nej tak”.
“Det vil være udtryk for et juridisk skred, hvis Europa-Parlamentarikerne begynder at foreslå løsninger på migrantkrisen, som reelt lader de statslige myndigheder fraskrive sig en del af ansvaret for problemets løsning, og i stedet pålægger handelsflåden opgaver, som den er uegnet til at løfte,” siger Jakob Paaske Larsen, formand for den europæiske rederiforening ECSA’s maritime sikkerhedsgruppe, til Børsen.
Dagbladet Børsen skriver i dag på sin forside, at danske rederier ikke tager ansvar i Middelhavet. Den vinkling er der dog ikke dækning for, hvilket også fremgår af selve artiklen inde i avisen. Her kan man læse, at private skibe alene i år har reddet 15.643 flygtninge op af Middelhavet i 137 redningsaktioner. Derfor vil en række medlemmer af Europa-Parlamentets transportudvalg nu udbetale kompensation til rederierne.
”Søfolk redder mennesker, der er i nød på søen, uanset om det er i Middelhavet eller andre steder i verden. Vi hjælper gerne nødstedte på havet, men handelsskibe må ikke blive en del af selve løsningen på bådflygtninge-situationen. Det er en opgave for staterne, ikke for rederierne.
Hvis man indfører en eller anden form for kompensation eller erstatning, gør man det arbejde kommercielt, og det hjælper hverken de nødstedte, eller rederierne” siger underdirektør Maria Bruun Skipper, Danmarks Rederiforening.
Til gengæld for erstatning mener EU-parlamentarikerne, ifølge Børsen, at rederierne skal sikre mandskab og materiel der kan klare håndtering af bådflygtninge om bord på de private skibe. Det vil kræve ekstra uddannelse af personale og ny indretning på f.eks. Maersk Lines skibe, der sejler i Middelhavet.
“Løsningen af sådanne opgaver er formelt et myndighedsansvar og ikke et ansvar for handelsflåden. Det er desværre det, som Europa-Parlamentet er ved at gøre det til i disse dage,” siger Jakob Paaske Larsen.
Kilde: Danmarks Rederiforening