Regeringen afviser en montørdning
Maritime udstyrsleverandører vil have skattefrihed til de 3000 danske skibsmontører, når de arbejder til søs. De frygter at miste vigtig viden, hvis ikke montørerne er danske. Skatteminister Karsten Lauritzen (V) afviser, og det ser umiddelbart ikke ud til, at en montørordning kommer med på finansloven for 2016.
”Det vil være med til at sikre, at vigtig viden ude fra skibene kommer hjem til de danske underleverandører til skibsindustrien”, siger Peter Nørgård, teknisk direktør i Vestergaard Marine Service.
De mange skibsmontørjobs er truet af udflytning, fordi eksempelvis en indisk skibsmontør koster en femtedel af, hvad en dansk skibsmontør koster. Det går imidlertid ud over innovationsevnen at sende en udenlandsk skibsmontør afsted, siger Thomas S. Lund, adm. direktør i MAN Diesel & Turbo.
”De fleste innovationer udtænkes ikke i et elfenbenstårn herhjemme i Danmark. De fødes om bord på skibene. Derfor er det vigtig at have en tæt kommunikation mellem montørerne om bord på skibene og vores konstruktører i Danmark. Vi har for eksempel udviklet nye smøreapparater til vores motorer, som er kommet ud af observationer om bord på skibene”, siger Thomas S. Lund.
Danske Maritime har i flere år arbejdet for den såkaldte montørordning, dvs. skattefrihed til skibsmontører, når de arbejder til søs. Men skatteminister Karsten Lauritzen er afvisende.
”Der er foretaget en skarp prioritering på Finansloven for 2016, og som det ser ud nu, er der ikke den fornødne finansiering til en sådan udvidelse”, siger han.
Fra Dansk Folkeparti lyder det dog, at man gerne vil arbejde for, at montørordningen kommer med på Finansloven.
Danske Maritime har tidligere på baggrund af en stikprøve blandt brancheorganisationens medlemmer beregnet, at en montørordning vil medføre en beskæftigelsesstigning svarende til 5.500 jobs.
Kilde: Dagbladet Børsen
