Odfjell styrker miljøprofilen
Norske Odfjell reducerer brændstofforbruget og udslip med op til 20 procent med et nyt propelsystem på 19 skibe, der energioptimerer driften af skibene. Skibene bliver udstyret med energieffektive propelblade, og desuden bliver ror, hovedmotor, turbolader og akselgenerator opgraderet.
”Projektet viser den bedste side af Odfjell; det er et resultat af et godt tværfagligt samarbejde og illustrerer, hvilke betydelige kompetencer vi har internt i Odfjell”, siger Kristian Mørch, adm. direktør for Odfjell SE.
Opgraderingen vil i alt få brændstofforbruget og udslippet til at falde med op til 20 procent. Dermed vil skibene være blandt de mest energieffektive kemikalietankskibe i verden, og de vil opnå højeste karakter på Rightship’s energiskala, A+.
De første modeltest blev udført af Norsk Marinteknisk Forskningsinstitutt AS (Marintek), og de indikerede en 15 procent reduktion i brændstofforbruget for 11 af skibene i 37.000 dwt-serien (Kværnerklassen). Prøveturene, som blev gennemført før og efter opgraderingerne, konkluderede, at der ville være en reel reduktion på 20 procent. Med så gode resultater vil yderligere otte skibe i 40.000 dwt-serien (Polen-klassen) blive tilsvarende opgraderet.
Konceptet er udviklet af Odfjell i tæt samarbejde med MAN Diesel & Turbo samt Grenaa Motorfabrik og ABB AS Turbocharging. Opgraderingen indebærer specielt effektive Kappel propelblade, strømlinjeformet ror-bulb, forbedring af propelhovedet, opgradering af turbolader og akselgenerator samt andre tekniske tilpasninger udviklet internt.
Bow Clipper (37.000 dwt) er det første skib, som er blevet opgraderet i forbindelse med dokning i august i år. De resterende 18 skibe bliver opgraderet inden 2017. Den betydelige reduktion i udslip og forbrug vil forbedre skibenes miljøprofil fra D+ til A+ på Rightship’s energiskala, og skibene vil dermed opnå tilsvarende miljøprofil som nye øko-design skibe. De fire seneste nybygninger har også en A+-miljøprofil. Odfjell vil dermed drive en af de mest miljøvenlige flåder inden kemikalietankskibssegmentet.
Kilde: Odfjell