Rena bjærgning historiens næst dyreste
Bjærgningen af Rena, der stødte på grund på et rev ved Tauranga, New Zealand, i 2011, har hidtil kostet 317,2 millioner dollar. Det gør containerskibet forlis til det næst dyreste i historien efter bjærgningen af Costa Concordia, der kostede en milliard dollar.
”Arveretseksperter er enige om den store historiske betydning af grundstødningen. At efterlade nogle fysiske rester giver mulighed for, at fremtidige generationer erkender stedets betydning”, sagde Konstantinos Zacharatos, der repræsenterer Daina Shipping ved høringer i Tauranga.
Efter fire års bjærgning, har Daina Shipping ansøgt Bay of Plenty Rådsforsamling om lov til at lade resterne af det 47.000 DWT store skib ligge tilbage på Otaiti Reef. Rederiet hævder, at vraget nu er uskadeligt og værdig til en status som national kulturarv. Høringen begyndte den 7. september og løber indtil den 2. af oktober.
”Det er nu fire år efter grundstødningen, og vi er her stadig. Vi arbejder stadig og forsøger at opfylde vores løfte om at levere en ansvarlig løsning efter hændelsen”, sagde Zacharatos. Han tilføjede også, at selskabet har undskyldt overfor de lokale Maori samfund og arbejdet sammen med dem.
Statens advokater argumenterede for, at yderligere fjernelse af vraget var nødvendig. Det drejer sig om stævnen og vragstykker på mere end en meter. Staten kræver også fjernelse af genstande og kobber, der befinder sig mindre end 30 meter under havoverfladen og kan være til fare for sikkerhed og miljø.
Rena ramte revet for næsten fuld kraft den 5. oktober 2011. Det mistede efter grundstødningen en stor del af containerlasten og brækkede i stykker på grund af hårdt vejr. Mere end 300 tons fuelolie slap ud. Skibets kaptajn og første styrmand blev dømt og fængslet på grund af uansvarlighed ved at prøve at skyde genvej fordi skibet var forsinket.
Det Mærsk-ejede, Svitzer Salvage, fik kontrakten på bjærgningen af Rena, der blev langt dyrere end forventet, da lange perioder med hårdt vejr flere gange satte arbejdet i stå og vraget undervejs brækkede i flere og flere dele.
Læs artikel og se video fra bjærgning af overbygningen HER
Se billedserie - Containere løftes af Rena - HER
Se billedserie - Smit Borneo i gang med arbejdet - HER
Se billedserie - Rena brækket i to dele - HER
Se billedserie - Agtersektionen af Rena er sunket -HER
Kilde: IHS Maritime/Redaktionen