Ingen dansk aftale om Aden Bugten
De danske rederier mener ikke at der er nogen grund til at indgå en særlig aftale om sejlads i Aden Bugten. Et møde mellem Rederiforeningen og de søfarendes hovedorganisationer endte fredag uden resultat
I Søfartens Ledere mener man, at hele området burde omfattes af en aftale om ret til at afmønstre og til evt. fri hjemrejse, samt at aftalen burde omfatte hele Aden Bugten inklusiv MSPA korridoren, da der heller ikke kan dokumenteres den nødvendige sikkerhed for de skibe som sejler i korridoren.
"Vi havde håbet på at Danmarks Rederiforening ville indgå en aftale som sikrede åbenhed og enighed om, at søfolkene havde tilbuddet om at sige nej tak. Men nu skal de, som ønsker at rejse hjem gøre det i uvished om, hvorvidt man skal betale egen hjemrejse og afløserens udrejse. Det mener vi ikke bør være tilfældet, og derfor vil vi hjælpe vore medlemmer, både økonomisk og juridisk, og om nødvendigt tage sagerne til afgørelse for domstolene", siger Peer Bøje Brandenborg.
Han erkender dog, at denne ret ikke gælder i IBF/ITF-aftalen, hvis skibene sejler i den smalle MSPA korridor (Maritime Security Patrol Area), hvor udenlandske krigsskibe patruljerer og forsøger at beskytte den internationale skibsfart.
"Søfartens Ledere vil stadig hjælpe og rådgive de af vore medlemmer, som ikke ønsker at sejle i området. Det faktum at der ikke er indgået en aftale, ændrer ikke på, at området stadigt er risikofyldt, og at det efter vores opfattelse opfylder betingelserne i sømandslovens § 18 a", siger formanden for Søfartens Ledere.
Sømandslovens § 18 a betyder, at en sømand kan ønske at afmønstre sit skib, inden det sætter kurs mod området.
Kilde: Søfartens Ledere