Russisk ubåd rummer teknologihistorie
Den 111 år gamle russiske ubåd, som det svenske dykkerfirma Ocean X Team i denne uge offentliggjorde en videooptagelse af, rummer en unik teknologihistorie. Ubåden blev bygget i 1904, og inden den endte på bunden af Østersøen, opererede den både i Stillehavet og Sortehavet.
”Ud fra de billeder vi har set, virker den fuldstændig intakt. Her har vi måske den ældst bevarede moderne ubåd med batteri og forbrændingsmotor, vi kender”, siger Jakob Seerup, museumsinspektør fra Orlogsmuseet i København, om ubåden fra zartidens Rusland.
Den russiske ubåd, der sank med 18 besætningsmedlemmer i foråret 1916 efter kollision med det svenske dampskib ”Ångermanland”, var den første i ”Som”-ubådsserien, som Zarrusland bestilte i 1904. Det var en amerikansk prototype på andengenerationen af Plungerklassen. Da det er det første og eneste bevarede eksemplar i serien, er ubåden særligt interessant.
Ubåden gjorde blandt andet tjeneste i Rusland-Japan-krigen, og efter en transsibirisk togtur på 8.800 kilometer gjorde den tjeneste i Sortehavet, før den i 1907 endte i Skt. Petersburg, hvor den var en del af Østersøflåden.
”Historien om ubåden er således et godt eksempel på den store overførsel af teknologi, der forekom på det tidspunkt”, siger Jakob Seerup, der fremhæver, at amerikanerne i denne periode havde forholdsvis stor ubådserfaring.
I første omgang forlød det fra Ocean X Team, der havde en fjernstyret undervandsrobot nede ved vraget, at ubåden kun var 20-30 år gammel, men siden er det blevet bekræftet, at den er fra 1904.
Kilde: ing.dk