Containermarkedet fortsat skævvredet
Ubalancen mellem efterspørgslen på containerskibe og udbuddet af samme fortsætter med at blive forværret. I juni blev der leveret ekstra 171.000 TEU, og containerrederierne fortsætter med at bestille nye skibe.
Samtidig med, at der blev leveret 171.000 TEU fra værfterne, faldt spotraterne til et nyt lavpunkt på grund af manglen på efterspørgsel kombineret med den skarpe konkurrence. De store alliancer reducerer derfor deres kapacitet især på øst-vest-ruterne mellem Asien og Europa. 2M-alliancen mellem Maersk Line og MSC er således begyndt at sætte mindre skibe ind, mens G6-alliancen mellem Hapag-Lloyd, NYK Lines, Orient Overseas Container Line, Hyundai Merchant Marine, APL og Mitsui O.S.K. Lines annullerer ellers skemalagte afsejlinger for at tage kapacitet ud af markedet.
Alligevel fortsætter rederierne med at bestille flere nye skibe, da de enkelte rederier ønsker at øge effektiviteten ved at erstatte ældre og mindre fleksibel tonnage med nye og mere effektive skibe. Derved reduceres omkostningerne. Den øgede effektivitet kræver dog, at skibene er fuldt lastede, hvilket der ikke er udsigt til foreløbig på grund af den lave efterspørgsel og de mange nye skibe.
Inden for den seneste måned er der eksempelvis gået rygter om, at det kinesiske rederi Cosco er tæt på at bestille ni nye 20.000 TEU containerskibe med en option på yderligere fire. Efter sigende vil de blive leveret i anden halvdel af 2017.
Og i maj bekræftede Maersk Line, at man har bestilt 17 nye skibe med en kapacitet på 19.630 TEU.
Kilde: Lloyd’s Loading List