Færge er stridspunkt i Mols-Linien
Kapitalfonden Polaris, der har fremsat et købstilbud på Mols-Linien, vil udskifte færgen Max Mols, som er for lille. Derfor vil Polaris afnotere Mols-Linien og levere de 6-700 millioner kroner, som en ny færge ventes at koste. Mindretalsaktionærerne, der er imod en afnotering, mener, at pengene kan tages fra driften eller via en kapitalforhøjelse.
”Det er fint, at der skal købes en ny færge. Vi vil bare gerne være med til den værdiskabelse, som en ny færge kommer til at betyde for Mols-Linien. Vi mener ikke, at der er brug for friske penge til en ny færge. Vi tror helt bestemt, at en eventuel ny færge vil kunne finansieres via driften af selskabet”, siger Thomas Tang, som er talsmand for gruppen af småaktionærer.
Småaktionærerne ønsker ikke at sælge deres aktier til den kurs på 34 kroner, som Polaris har tilbudt. De mener, det er for lavt, da Mols-Linien efter en årrække med underskud igen er begyndt at tjene penge.
Jan Johan Kühl, ledende partner i kapitalfonden Polaris, siger: ”Mols-Linien har i dag en ganske høj belåningsgrad, og når det kommer til nye skibe, må man derfor forvente, at det bliver nødvendigt at skyde frisk kapital ind i selskabet”.
Max Mols er bygget i 1997 af Incat på Tasmanien. Færgen sejlede for Cat-Link under navnet Cat-Link IV på ruten mellem Aarhus og Kalundborg.
Kilde: Dagbladet Børsen