Nye Maersk-skibe giver flere muligheder
I går underskrev Maersk Line en nybygningskontrakt med Hyundai Heavy Industries (HHI) på ni skibe med en kapacitet på 14.000 TEU hver. Fartøjerne bliver på 353 meter, lidt over 40 meter kortere end E- og Triple-E klasserne. Designet gør dem mere anvendelige, men stadig effektive.
”Jeg er meget glad for denne ordre, som er indgået med en række nye tiltag. Skibene vil blive konstrueret til at fungere og arbejde effektivt på tværs af mange brancher og er ikke bare designet til en bestemt type transport. De vil hjælpe os med at forblive konkurrencedygtig og gøre vores flåde mere fleksibel og effektiv”, siger Søren Toft, COO i Maersk Line.
Maersk Line har med de nye skibe lagt vægt på et design med en fleksibel operationel profil. Ved at gå væk fra at designe skroget med en bestemt hastighed og dybgang i tankerne, styrker rederiet sin flåde med fartøjer, der kan sættes ind på øst-vest eller nord-syd ruter, hvor kravene er forskellige, uden at påvirke brændstofforbruget.
Kontrakten på de ni nybygninger, samt option på yderligere otte, har en værdi af 1,1 milliard dollar, cirka 7,4 milliarder kroner. De ni skibe vil indgå i Maersk Lines flåde i 2017 og sejler under Singapores flag.
Siden 2002 har HHI leveret mere end 50 containerskibe til Maersk Line, heraf 22 WAFMAX skibe på 4.500 TEU, som blev leveret i 2011-13.
Kilde: Maersk Line