J. Lauritzen mister charterkontrakter
Lauritzen Bulkers har måttet se charterkontrakterne for rederiets to tilbageværende Capesize Bulkers blive ophævet. Det oplyser selskabet i en meddelelse til børsen i Oslo. Det danske rederi vil dog modtage en kompensation for årene 2015 til 2017 fra den unavngivne befragter.
I november sidste år forlød det ellers, at de 179.000 DWT Churchill Bulker og Corona Bulker, der begge er bygget i 2011 havde fået faste længerevarende charterkontrakter med meget solide befragtere. Ifølge Lauritzen vil forliget væsentligt forbedre selskabets likviditet inden for de kommende 24 måneder.
Ophævelsen af aftalerne vil dog have en negativ indvirkning på resultatet for 2015 resultat i størrelsesordenen på 30 til 35 millioner dollar, primært på grund af nedskrivning af skibene. Rederiet forventer nu et tab på helårsbasis mellem 80 og 135 millioner dollar.
Sent sidste år solgte Lauritzen Bulkers to af sine fire Capesize bulkers, Cassiopeia Bulker og Camilla Bulker, begge på 179.000 DWT, efter sammenbruddet af STX Pan Ocean, som havde skibene på langtids charterkontrakter. Skibene indbragte ifølge TradeWinds til sammen 82,5 millioner dollar.
Kilde: J. Lauritzen og TradeWinds