Ommer med implementering af EU-regler

I rederibranchen har man oplevet, hvor galt det kan gå, når europæiske regler om forenkling skal implementeres i de enkelte lande. Det er en oplagt sag for den nye regering at se på, mener transportpolitisk chef i Danmarks Rederiforening, Peter Olsen.

I et debatindlæg bragt på Altinget.dk d. 1. juli og offentliggjort på Rederiforeningens hjemmeside, skriver Peter Olsen, at :

”.. der i valgkampen var der flere diskussioner om, hvordan beslutninger i EU bliver ført ud i livet. Går Danmark for langt, og er der nok styr på, hvordan de øvrige lande implementerer EU-reglerne. Temaet fylder også hos den nye V-regering, som har nedsat et ministerudvalg til blandt andet at se på, om implementeringen sker ordentligt.

Desværre har vi inden for skibsfarten et helt aktuelt eksempel på, hvor galt det kan gå på europæisk plan, når regler med sigte på forenkling skal implementeres i de enkelte lande. For den nye regeringer det oplagt at tage ved lære af denne sag og sikre, at den type sager ikke fremadrettet kører i grøften.

1. juni trådte et krav om enstrengede systemer til elektronisk indsendelse af oplysninger fra skib i kraft. Hele formålet var at lette byrden for erhvervet, men nu er vi endt i en situation, hvor introduktionen af det såkaldte ”Single Window” i stedet bliver en yderligere byrde for de skibe, der anløber flere europæiske havne i rap. I praksis underminerer det EU’s transportpolitiske målsætning om, at mere gods skal transporteres ad søvejen. Dermed står vi desværre med et klassisk eksempel på fornuftige intentioner om harmonisering i EU, der bremses af nationale hensyn.

Når et skib anløber en havn, er det helt naturligt, at myndighederne i havnestaten har behov for at få oplysninger om skibet, dets last og de søfarende om bord. For at minimere den administrative byrde har man i International Maritime Organisation (IMO) vedtaget den såkaldte FAL-konvention, der standardiserer mængden af oplysninger og formen. Det betyder, at man på internationalt plan har udviklet faste formularer, der gerne skulle opfylde havnestatens behov, og som samtidig er ens uanset hvor i verden, skibet anløber. Det gør det meget nemmere for skibet, dets agent og rederikontoret.

I EU har man valgt at implementere FAL-konventionen via et direktiv. Da det blev revideret i 2010 lagde Ministerrådet og Europa-Parlamentet særlig vægt på nødvendigheden af yderligere forenkling og harmonisering.

Det førte blandt andet til, at medlemslandene blev pålagt at acceptere oplysninger i elektronisk format frem for papirformat, samt at der skulle skabes et enstrenget system, så skibene fremadrettet kun behøver at sende de samme oplysninger én gang: ”Single Window”.

Status her til sommer, hvor alt skulle være klar er, at en lang række lande slet ikke er på plads. Det store problem er imidlertid, at hvert enkelt EU-land udvikler deres eget system. I lande som Tyskland og Spanien kan man ydermere opleve, at systemerne varierer fra havn til havn.

Hvor en stor del af oplysningerne tidligere kunne indsendes i internationale standardformularer – og oftest elektronisk – skal de altså nu indtastes eller i bedste fald uploades i de respektive nationale – og dermed unikke – webløsninger. Det kræver ikke meget fantasi at forestille sig, hvordan den på papiret fornuftige løsning, nu er blevet lidt af et bureaukratisk ridt, uden at det for alvor giver større nytte i den anden ende.

Single Window skulle have været et skridt i den rigtige retning, men blev det ikke. Derfor er det en ”ommer”, som fortjener opmærksomhed fra den nye regering i EU-systemet. Der skal rettes op på denne de facto-barrierer for, at vi kan få endnu mere handel. Det vil tjene os alle”.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Relateret indhold

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Russisk krigsskib på tværs af Molsfærge

19.04.2024Maritimedanmark.dk

Tunge løft i Hvide Sande

18.04.2024Maritimedanmark.dk

Sverige: Skyggeflåde truer miljøet i Østersøen

18.04.2024Maritimedanmark.dk

Verden er 25 procent globaliseret

18.04.2024Maritimedanmark.dk

EU advarer rederier imod at betale løsesum

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Krisen i Mellemøsten truer sikkerheden på vitale handelsruter

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Rederichef uønsket som investor

16.04.2024Maritimedanmark.dk

A.P. Møller - Mærsk runder 120 år

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle