DFDS kommenterer Kanaloverfart
De fleste har nok set den kritik, der især i Calais rejses af DFDS’ og Eurotunnels aftale om færgerne Berlioz og Rodin på grund af konsekvenserne for beskæftigelsen ved af lukningen af MyFerryLink. Vores mål er en sund forretning med levedygtige arbejdspladser skriver DFDS i ugens nyhedsbrev.
DFDS prøver at mindske konsekvenserne med et tilbud på en del af SCOP Seafrance, så der tilbydes jobs til 202 medarbejdere til driften af et tredje skib på ruten Dover - Calais. Når DFDS ikke ønsker at sejle med fire skibe og overtage hele SCOP, skyldes det, at markedet ikke kan bære det.
Alt for længe har der været overkapacitet på Kanalen, hvor rederierne har sejlet med store tab. Det har ført til konstant usikkerhed om arbejdspladserne, for ingen kan i længden finansiere en tabsgivende drift. Det så man i 2012 for Seafrance og nu også med SCOP/Eurotunnel samarbejdet.
”DFDS ønsker at være med til at skabe en forretning, der er bæredygtig i et marked, hvor der er en bedre balance mellem udbud og efterspørgsel. Dermed vil der være et grundlag for varige arbejdspladser. Vi ønsker at afløse usikkerhed med tillid til fremtiden”, skriver CEO hos DFDS, Niels Smedegaard i redereriets ugebrev.
Kilde: DFDS