Maersk Line kæmper for markedsandelene
Maersk Line fik en markant fremgang i årets første kvartal, hvor overskuddet efter skat beløb sig til 714 millioner dollar mod 454 millioner dollar i tilsvarende periode sidste år. Men det store overskud dækker over, at Maersk Line håndterede færre containere i første kvartal og mistede markedsandele i forhold til konkurrenterne.
”Vi er ikke tilfredse. Vi kunne godt have tænkt os en større volumen i kvartalet end det, som vi rent faktisk opnåede. Vi er nok blevet lidt overraskede over, at markedet udviklede sig svagere end forventet i første kvartal. I de næste kvartaler skal vi udvise lidt mere rettidig omhu og gøre det lidt bedre. Det er ikke usædvanligt, at vi i enkelte kvartaler afviger en smule fra markedsudviklingen, men når året er omme skal vi kunne fremvise den samme vækst som det generelle containermarked”, siger Jakob Stausholm, direktør for strategi og transformation i Maersk Line.
Containermarkedet som sådan voksede 1,8 procent i første kvartal på årsbasis, men Maersk Line transporterede 1,6 procent færre containere. På grund af den svage vækst havde Maersk Line svært ved at fylde sine skibe, og kapacitetsudnyttelsen var faldende.
”Vi havde opbygget vores kapacitet i forventningen om en væsentligt højere aktivitet i markedet. Vi havde ikke regnet med, at væksten i første kvartal skulle blive den svageste siden finanskrisen”, siger Jakob Stausholm.
Maersk Line vil dog alt gøre alt for at hente de tabte markedsandele hjem igen og mener, at skibsdelingsaftalen med MSC er et trumfkort.
”Med 2M kan vi tilbyde kunderne et langt bedre produkt med flere afgange, flere havne og flere direkte sejladser. Kort sagt: Det er markedets bedste og mest konkurrencedygtige netværk”, siger Jakob Stausholm.
Kilde: Dagbladet Børsen