Rederiforeningen: Alang er ikke bare Alang

Efter er besøg på den berygtede ophugningsstrand Alang Beach i Indien, skriver underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper i en kommentar bragt i Søfart, og gengivet på Rederiforeningens hjemmeside, at en del ophugningsfaciliteter øjensynligt er i gang med en positiv udvikling.

”At ophugge et skrottet fragtskib, der kan måle over hundrede meter i længden og består af flere tusinde ton stål og en hel masse andre materialer, er og bliver en operation, som kræver de rette forhold.

Jeg har for ganske nylig besøgt Alang Beach i Indien, som er stedet, hvor godt 40 % af verdens skibe ophugges. Et sted der med rette, løbende har været udsat for hård international kritik for mangel på sikkerhed og miljøhensyn. På Alang sker ophugningen ved hjælp af såkaldt beaching, altså hvor skibet simpelthen sejles op på stranden, for derpå at blive ophugget der.

Vi besøgte fire af de omkring 175 ophugningsfaciliteter i området, hvilket naturligvis er en meget lille andel, og derfor ikke repræsentativt for hele Alang Beach. Formålet var ikke at vende tomlen op eller ned for Alang som helhed men at se nærmere på de forbedringer, nogle af faciliteterne i Alang efter sigende havde foretaget.

En konklusion er, at en del af ophugningsfaciliteterne i Alang Beach har gennemgået en positiv udvikling, som betyder, at de stiler mod at leve op til de krav, som den kommende Hong Kong-Konvention stiller. Indien gennemførte i 2013 den såkaldte Ship Recycling Code, der kræver tiltag inden for miljø og arbejdsmiljø – herunder håndtering af farligt affald, prøvetagning af vand og jord, træning af arbejderne samt sundhedsbehandling.

For værfterne på Alang-stranden vil det være en kæmpe fordel at blive certificeret og godkendt, og det har i hvert fald de værfter vi besøgte, tydeligvis erkendt. Derfor så vi bl.a. arbejdere, der var iført sikkerhedsudstyr og undergik halvårlige medicinske rutineundersøgelser. Vi så også, at værfterne bl.a. arbejdede med asbesthåndtering, og løbende udarbejdede rapporter fra vand- og jordforureningsprøver osv. Endelig kunne vi med selvsyn konstatere, at tre af værfterne havde støbt en betonbund under stranden for at stoppe nedsivning af skadelige stoffer.

Læseren med den sunde fornuft vil måske stille spørgsmålet: Var det hele ikke blot et show opstillet til lejligheden? Svaret er: Det var der intet, der indikerede, at det skulle være. Omvendt var dette en studietur – ikke en auditering. Derfor venter vi med spænding på ClassNK’s analyse af fire faciliteter – herunder to af dem, vi besøgte. Analysen forventes klar i sensommeren 2015 og vil give svar på, om faciliteterne lever op til Hong Kong-Konventionen, samt hvor de ligger i forhold til de overordnede kriterier for den kommende EU-liste.

Hong Kong-Konventionen blev vedtaget af FN’s søfartsorganisation, IMO, i 2009, men er desværre endnu ikke blevet ratificeret af tilstrækkelig mange lande til at træde i kraft. Fra Rederiforeningens side anbefaler vi indtil da, at vores medlemmer alligevel følger konventionens standarder – herunder en liste over skibets farlige materialer (IHM) og en tilsvarende ophugningsplan fra facilitetens side.

Danske rederier er kun i lav grad en del af ophugningsproblematikken. Ud af de ca. 1.500 handelsskibe, der årligt ophugges, er kun ca. 10 danske, og ca. 4 skibe ophugges via beaching-metoden i Indien, Pakistan eller Bangladesh. Men det betyder naturligvis ikke, at vi som en væsentlig og ansvarlig søfartsnation ikke har et ansvar for at trække branchen i den rigtige retning.

Vi går ind for skrappe krav til ophugning af skibe, og vi støtter derfor også den for nylig vedtagne EU-forordning, som vil betyde, at EU-flagede skibe fremover kun må ophugges på faciliteter, som er blåstemplet af EU. Men kun en femtedel af verdensflåden sejler under EU-flag, og det er derfor vigtigt – både for miljø og arbejdsmiljø, men også for europæiske rederiers konkurrenceevne – at de europæiske krav bliver realistiske, så andre verdensdele har en reel mulighed for at følge trop. EU-listen træder med al sandsynlighed nemlig i kraft, før den globale Hong Kong-Konvention gør det.

EU’s kriterier er i øjeblikker under udarbejdelse. Vi mener, at man skal være varsom med eksempelvis at udelukke et sted som Alang, alene fordi stedet historisk har et blakket ry. I stedet for fravalg bør man forsøge at bidrage til at højne standarden på ophugningsfaciliteterne gennem dialog, retningslinjer for, hvordan sikkerheden både for miljø og arbejdsmiljø kan højnes og med opfølgende inspektion. Vores besøg var blot et besøg, men også en øjenåbner for, at ’Alang ikke bare er Alang’. Vi opfordrer derfor Europa-Kommissionen og andre myndigheder til at tage en motiverende tilgang. Ellers risikerer vi at fratage de progressive Alang-faciliteter incitamentet til forbedring, og der vil fortsat blive hugget skibe op under uforsvarlige forhold.

Først og fremmest bør Hong Kong-Konventionen dog hurtigst muligt træde i kraft, og det kræver ratifikation af en række lande – herunder Danmark”.

Kilde: Danmarks Rederiforening

Relateret indhold

18.04.2024Maritimedanmark.dk

Verden er 25 procent globaliseret

18.04.2024Maritimedanmark.dk

Semco Maritime øger omsætning og overskud

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Krisen i Mellemøsten truer sikkerheden på vitale handelsruter

17.04.2024Maritimedanmark.dk

Rederichef uønsket som investor

16.04.2024Maritimedanmark.dk

A.P. Møller - Mærsk runder 120 år

16.04.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Laser tilbage i arbejdstøjet

16.04.2024Maritimedanmark.dk

Molslinjen vinder fornem AI-pris

16.04.2024Maritimedanmark.dk

Rederi bag brokollaps erklærer General Average

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

Hydrographic Surveyor

Are you an experience Hydrographic Surveyor looking for an exciting opportunity to contribute to a dynamic and expanding department?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ROYAL ARCTIC LINE

Navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter

Drømmer du om at opleve Grønland og få erfaring med sejlads i arktisk farvand, så søger Royal Arctic Line netop nu enkelte navigatører, maskinmestre, catering-officerer og skibsassistenter.

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fiskeristyrelsen

Kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen

Interesserer du dig for gastronomi, kost og ernæring? Har du lyst til at sejle og samtidig lave sund mad? Så er der et ledigt job som kok på Fiskeristyrelsens fiskerikontrolskib Nordsøen.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Fiskeristyrelsen søger en 1. styrmand/overstyrmand som afløser

Er du en velkvalificeret styrmand eller overstyrmand? Er du omstillingsparat og serviceminded? Vil du bidrage til at opfylde styrelsens ambition om at drive en kompetent offentlig virksomhed med klar og effektiv forvaltning af både kontrol- og tilskudsområdet? Så søger Fiskeristyrelsen en styrmand på afløservilkår.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

12.05.2024

Fiskeristyrelsen

Skibsassistent til fiskerikontrolskibet Nordsøen i Fiskeristyrelsen

Er du en velkvalificeret sømand? Og har du interesse for fiskerikontrol og søredning? Så har vi i Fiskeristyrelsen en ledig stilling som skibsassistent.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

09.05.2024

Københavns Maskinmesterskole

Maskinmesterskolen København (MSK) søger en faglærer til vores værkstedsforløb i Sisimiut, Grønland.

Vær med til at forme fremtidens maskinmestre, der er klædt på til at lede vejen inden for det maritime område og grøn omstilling, bæredygtighed og energioptimering. Vær med til at gøre en forskel – i dag og for fremtiden!

Område

Grønland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle