Søulykkesrapport om brand på Frigga
Den Maritime Havarikommision har offentliggjort en rapport om brand i maskinrummet den 5. maj 2014 på Svitzers bugserskib Frigga, der skete som følge af en lækage på et smøreoliefilter. Branden opstod, da olie i maskinrummet ved et uheld blev antændt og ilden bredte sig.
Branden opstod i den ene af Svitzer Friggas to motorer, da skibet var ved at bugsere et skib i Kalundborg Fjord. Fire besætningsmedlemmer fra slæbebåden måtte en tur omkring skadestuen for at blive undersøgt for mulig røgforgiftning.
Umiddelbart før ulykken observerede maskinmesteren en mindre utæthed på smøreoliefilteret og ville stramme boltene på flangen. For at få adgang til boltene var maskinmesteren nødt til at fjerne en skærm på flangen, og i den proces løsnede han utilsigtet en udluftningsskrue, mens filteret var tryksat.
Det bevirkede, at en stråle af olie stod op fra filteret og ramte varme dele på bagbords hovedmotor. Olien blev antændt, og ilden spredte sig til brændbare materialer i maskinrummet og førte til en forpufning.
I søulykkesrapporten fokuserer Den Maritime Havarikommission på to emner: Design af og interaktion med smøreoliefiltret samt stressreaktioners indflydelse på besætningens håndtering af nødsituationen om bord.
Den Maritime Havarikommission konkluderer i rapporten, at brandens opståen kan spores tilbage til problemer vedrørende smøreoliefiltrets design.
Søulykkesrapporten kan hentes HER
Kilde: Den Maritime Havarikommision