Afskibere vil – rederier vil ikke
Afskiberne opfordrer til oprettelse af hurtigere Asien-Europa-tjenester, men det ønske er rederierne ikke parat til at opfylde. De største linjerederier mener, at der ikke er nogen økonomiske argumenter for at opgive slow steaming.
De store containerrederier har ingen planer om at sætte farten op på de hårdt pressede ruter mellem Asien og Europa på trods af afskiberne ønsker om hurtigere servicemuligheder og de for tiden lave priser på brændstof.
Nu tager det cirka 40 dage at sende en last med skib fra Shanghai til Tyskland. Den eneste alternativer er at anvende langt dyrere luftfragt, der tager omkring 10 dage dør til dør eller sende gods med jernbane, hvor transporttiden err mellem 20 og 25 dage.
På Containerisation International’s Global Liner Shipping konferencen i Hamburg påpegede formand Jesper Kjædegaard, at det amerikanske rederi Matson har vist, at der er et marked for højere priser for transport, der foregår med højere hastighed. Man har været i stand til at opkræve omkring 200 dollar per container ekstra på ruter fra Asien til den amerikanske vestkyst for hurtigere ekspeditionstider.
Dette nicheudbud er tilsyneladende uden interesse for de globale sværvægtere på
Asien-Europa, da både Maersk Line og Hapag-Lloyd har afvist nogen intention om at droppe slow steaming.
Ifølge administrerende direktør for Maersk Line Nordeuropa, Karsten Kildahl, har rederiet ikke bemærket nok efterspørgsel fra afskibere, som er villige til at betale en pris, der er tilstrækkelig høj til at gøre et sådant produkt kommercielt levedygtigt.
”Man skulle være en meget modig operatør for at opgive slow steaming på nuværende tidspunkt. At mindske transporttiden vil også være ensbetydende med en satsning på fremtidige oliepriser ”, sagde Karsten Kildahl.
Kilde: Lloyd Loading List