Knud E. Hansen designer færøsk færge
Knud E. Hansen A/S skal designe en indenrigsfærge, som skal sejle mellem Nólsoy og Tórshavn på Færøerne. Det er andet design inden for de sidste 15 år, som Knud E. Hansen udarbejder til færøske Strandfaraskip Landsins og det tredje design, som Knud E. Hansen laver til netop denne rute.
Det første færgedesign til ruten blev bygget i 1949 og fik navnet Ritan. Den anden færge blev bygget i 1971 og fik også navnet Ritan.
Den nye færge erstatter den 40 meter lange ro/pax-færge, som for øjeblikket servicerer øen Nólsoy. Byggeriet af færgen forventes at blive udbudt i licitation i starten af maj måned. Den nye færge vil være en hybrid dieselelektrisk/batteri-dreven færgen, og den vil blive 35 meter lang og have en bredde på 11 meter. Den vil få en kapacitet til at kunne transportere op til 170 passagerer og 10-12 biler eller alternativt to lastbiler og 5-6 biler. Færgen bliver designet med dobbeltskrog og kan klare op til tre meter høje bølger.
Skibet er udviklet med fokus på et lavt brændstofforbrug, og det bliver udstyret med batterier og et varmegenvindingssystem, som bevirker, at færgen kan sejle en rundtur mellem Nólsoy og Tórshavn udelukkende på batterikraft.
Kilde: Knud E. Hansen