Verdens længste sørejse på LNG
Det var en LNG-motor fra Rolls-Royce, som drev det norske rederi Nor Lines nye flagskib, M/S Kvitbjørn, der har skrevet sig ind i historiebøgerne ved at være det første skib, som har sejlet hele vejen fra Asien til Europa udelukkende på flydende naturgas.
”Succesen for rejsen fra Asien til Europa på LNG bekræfter ikke kun de energibesparende og emissionsreducerende egenskaber ved Rolls-Royce’s gasmotor, men giver også ejerne af større tonnage bevis for, at LNG ikke kun er for skibe til nærskibsfart. Miljøskibskonceptet med Bergen-motoren har overgået alle vores forventninger”, siger Tor Arne Borge, adm. direktør for Nor Lines.
Skibet sejlede fra Tsuji Heavy Industries i Jiangsu, Kina, via Singapore med LNG-bunkringer i Cochin, Indien og Cartagena, Spanien, og turen sluttede i Bergen den 29. marts.
Rolls-Royce’s miljøskibskoncept kan tilpasses forskellige skibstyper og omfatter en række forskellige Rolls-Royce-teknologier, der yder effektivitetsbesparelser til skibsrederne. Disse teknologier omfatter en Bergen-motor, drevet af LNG og blandt andet et innovativt skrogdesign, der gennembryder bølgerne. De kombinerede teknologier gør, at man kan spare op til 40 procent på CO2-udledningen sammenlignet med en tilsvarende dieselmotor.
”Realiseringen af Kvitbjørn er en betydningsfuld milepæl i skibsfartens fundamentale overgang fra diesel-fuel til LNG. Det er værd at bemærke, at Bergen B35:40 gasmotor ikke er en dual-fuel motor. Det er en ren gasmotor”, siger Oscar Kallerdahl, sales manager, LNG-systemer ved Rolls-Royce.
Kilde: Rolls-Royce