IMO’s vragfjernelse konvention i kraft
IMO’s Nairobi International Convention om fjernelse af vrag trådte i kraft den 14. april 2015. Den 14. april sidste år blev Danmark det 10. land, der ratificerede konventionen. Det udløser dens ikrafttræden nøjagtig 12 måneder senere.
Blandt en række bestemmelser vil konventionen placere det økonomiske ansvar for fjernelse af visse farlige vrag på rederne, hvilket gør forsikring eller tilvejebringelse af en anden form for økonomisk sikkerhed, obligatorisk.
Konventionen vil udfylde et hul i de eksisterende retlige rammer med det første sæt af ensartede internationale regler, der skal sikre en hurtig og effektiv fjernelse af vrag, der ligger uden for et lands søterritorium. Konventionen indeholder også en bestemmelse, der gør det muligt for de deltagende stater at vælge at anvende visse bestemmelser i eget område, herunder deres søterritorium.
Konventionen vil give et solidt retsgrundlag for staterne til at fjerne, eller få fjernet, skibsvrag, der kan have potentiale til at berøre sikkerheden for liv, varer og ejendom til søs, samt hav- og kystmiljøet. Rederne vil blive gjort økonomisk ansvarlige og pålægges at tegne en forsikring eller stille anden økonomisk sikkerhed til dækning af omkostningerne ved fjernelse af skibsvrag.
Konventionen vil også give landene ret til direkte søgsmål mod forsikringsselskaberne. Den blev vedtaget på en fem-dages international konference i De Forenede Nationers kontor i Nairobi (UNON), Kenya, i 2007, men det tog altså syv år inden ti lande godkendte den, så den kan træde i kraft.
De stater, der har tiltrådt traktaten fra 14. april 2015, er: Antigua og Barbuda, Bulgarien, Congo, Cookøerne, Danmark, Tyskland, Indien, Iran, Liberia, Malaysia, Marshalløerne, Marokko, Nigeria, Palau, Storbritannien og Kenya.
Konventionen vil også træde i kraft for Malta den 18. april 2015 og Tuvalu den 17. maj 2015.
Kilde: IMO