Hammeroddes skader værre end ventet
Skaderne på BormholmerFærgens Hammerodde efter bundberøringen ved Køge den 26. marts, har vist sig at være en del større end først antaget. Det betyder, at der vil gå omkring fire uger mere, før færgen er tilbage i drift på Køge-Rønne ruten.
”Vi har været nødt til at revurdere vores opfattelse af skaderne. I starten snakkede jeg meget om, at propellerbladene var skadet, men det viser sig, efter at vi har fået det hele målt igennem på værkstedet i Hirtshals, at selve navet og akslen også er skadet”, siger rederiinspektør Bent Boris Hansen til DR/Bornholm.
Færgen forventes nu først at være klar den 11. maj, hvor man tidligere håbede på, at den var klar sidst i april. Akslen er slået skæv og navet er blevet vredet, så der kræves et større reparationsarbejde, før færgen, der er på værft i Landskrona, er klar igen.
Siden uheldet har reservefærgen Povl Anker sejlet på ruten mellem Rønne og Køge. Den har dog mindre godskapacitet, så den svenske færge Gute har siden uheldet klaret godstransporten på ruten, mens Povl Anker tager sig af transporten af passagerer. De to færger fortsætter med at afløse til Hammerodde er tilbage i drift.
Havariet af Hammerodde sætter igen fokus på det færgeforlig, hvor et flertal i Folketinget har besluttet, at reservefærgen skal spares væk. Færgeaftalen skulle have trådt i kraft i 2017 og gælde 10 år frem. Både erhvervslivet og turistorganisationer på Bornholm vil have forliget genforhandlet.
Transportministeriet forlængede først i april den nuværende kontrakt med Færgen på ruterne Rønne- Ystad og Rønne Køge med et år mere. Forlængelsen betyder, at den nuværende kontrakt løber til 31. august 2018.
Kilde: DR/Bornholm