Svitzer klar til Gorgon LNG Projekt
I april 2015 Svitzer tog levering af den sidste i en serie på fire miljøvenlige slæbebåde fra ASL skibsværfter i Singapore, der er specielt designet til at tjene den Chevron- opererede Gorgon Project LNG Marine Terminal.
Svitzer har taget levering af de fire nye slæbebåde fra december sidste år til marts i år. De er nu ved at blive gjort klar til at indgå i tjeneste fra den 1. juni 2015. Den nye flåde består af fire meget manøvredygtige 33 meter lange og 13 meter brede diesel-elektriske hybrid slæbebåde med et 75 tons pullerttræk.
”Opkaldt efter det unikke dyreliv på Barrow Island, er Svitzer Euro, Perentie, Boodie og Dugong verdens første slæbebåde, designet af Svitzer specielt til Gorgon Project, som er placeret i et klasse A naturreservat”, siger General Manager forTerminal Towage, Kelvin Yeo.
Gorgon Project er et af verdens største naturlige gasprojekter og den største enkelt ressource - udvikling i Australiens historie. Projektet drives af Chevron og er placeret på Barrow Island ud for Western Australia.
De fire nyerhvervede Gorgon LNG slæbebåde tilhører anden generation af miljøvenlige, Svitzers Ecotug®. Gorgon slæbebådene har elektrisk dæksudstyr, lavt reflekterende maling, dobbeltvæggede brændstoftanke, solpanel til vandopvarmning og genanvendelse af vand ombord.
Slæbebådenes diesel-elektriske hybridsystemer og teknologi, der reducerer støj og lys emissioner samt brændstofforbrug, er Svitzers nye ’grønne’ slæbebåde perfekt egnet til sejlads i et af Australiens mest miljømæssigt udsatte områder.
Kilde: Svitzer