Mat marked for maritime virksomheder
2014 har været et glimrende år for danske maritime virksomheder, men 2015 ser til gengæld ud til at blive mere sløjt. De kinesiske værfter er præget af manglende ordretilgang, og det smitter af på de maritime virksomheder, som derfor må koncentrere sig om at udvikle nye produkter og finde nye kunder.
”Som det ser ud nu, vil antallet af nybygninger i år slet ikke blive så stort som sidste år. Værfterne er godt fyldt op med ordrer, og vores ordrebøger er også fulde. Problemet er, at mange værfter skubber ordrerne foran sig, så derfor kan det tage en rum tid, før vi får vores penge”, siger Kaare Petersen, general manager hos Desmi.
Ordretilgangen hos de kinesiske værfter var i årets første to måneder 40 procent lavere end sidste år. Specielt tørlastskibe ser det skidt ud for, men også andre skibstyper er ramt. Virksomheder som Desmi og Hempel er nødt til at satse på at udvikle nye produkter og finde nye kunder.
”Skibsrederne er pressede på indtjeningen og skal derfor se meget på omkostningerne. På den anden side er de nødt til at vælge løsninger, der sparer på driftsomkostningerne, for eksempel på udgifter til brændstof. Her er det et godt argument, at de ved brug af vores bundmaling kan spare seks procent på brændstof”, siger Jonas Bruhn, business development manager hos Hempel.
Hempel har i de sidste 10 år været en af de hurtigst voksende virksomheder inden for skibsmaling. Det fortsatte i 2014, hvor Hempel opnåede et overskud på 71 millioner euro, hvilket var rekord.
Kilde: Dagbladet Børsen