Maersk Line bestiller syv isklasse skibe
I dag har Maersk Line underskrevet en ordre med Cosco Shipyard Co Ltd i Zhoushan, Kina på syv 3.600 TEU containerskibe. Skibene vil have en længde på 200 meter, bredde på 35,2 meter og en dybgang på 10 meter. Cosco Shipyard og Maersk Line har aftalt at holde prisen fortrolig.
”Jeg er meget glad for at kunne annoncere denne nye ordre og den første i vores investeringsprogram. Vores strategi er at vokse med markedet og for at gøre det har vi brug for nye skibe fra 2017. Vi forventer at placere yderligere ordrer i løbet af 2015”, siger Søren Toft, COO i Maersk Line.
Ordren er det første skridt i Maersk Lines investeringsprogram. I løbet af de næste fem år vil selskabet bruge 15 milliarder dollar til nybygninger, retrofitprogrammer, containere og andet udstyr. Herved kan Maersk Line tilføje kapacitet på linje med væksten i den globale containerskibs efterspørgsel samt erstatte mindre effektiv indchartret tonnage.
Maersk Line har bestilt skibene til Seago Line, det helejede containerrederi dedikeret til short sea-tjenester i Europa og i Middelhavsområdet. Skibene der bygges, så de kan sejle i Nordeuropa gennem havis, vil give hidtil usete stordriftsfordele. De vil give Seago Lines Short-sea og feeder kunder konkurrencedygtige tjenester, også om vinteren.
Seago Line indsætter skibene i Østersø- og Nordsø regionerne. De vil erstatte flere containerskibe på den halve størrelse eller mindre end nybygningerne. Skibene sejler på marin gasolie (MGO). De opfylder derfor kravene om SOx udledninger, som trådte i kraft den 1. januar 2015 i ECA (Emission Control Area)zonen i Nordeuropa.
Skibene vil blive leveret i april til november 2017. Ordren omfatter en option på to ekstra fartøjer, der skal offentliggøres indenfor otte måneder.
Det er første gang, at Maersk Line lægger en nybygningsordre hos Cosco Shipyard. Det er også første gang, at værftet vil bygge containerskibe. Imidlertid har Mærsk Gruppen arbejdede med Cosco Shipbuilding Group i fortiden. Maersk Line bruger også værftet til retrofitting af skibe samt arbejder i tørdok.
”Jeg er meget overbevist om, at Cosco Shipyard, med deres solide skibsbygningserfaring og en god track record vil levere høj kvalitet og brændstof effektive fartøjer”, siger Søren Toft.
Kilde: Maersk Line