Generalforsamling med fokus på offshore
Rederiforeningen af 2010, der repræsenterer den mindre og mellemstore danske skibsfart, afholdt fredag sin årlige generalforsamling i Svendborg. Generalforsamlingen kom til at stå i offshore-skibsfartens tegn, og bestyrelsen blev konsolideret og udvidet med David Kristensson, adm. direktør for Northern Offshore Services, som nyt medlem. Hans Schneider, COO i A2Sea, blev ny næstformand.
”Foreningen gennemgår på flere fronter en interessant og positiv udvikling inden for flere segmenter – specialskibe og mindre tank- og tørlastskibe. Mange medlemmer er aktive inden for offshore, hvor der desuden er et meget stort vækstpotentiale. Vi er glade for, at man fra politisk side har stor fokus på vækstpotentialet, herunder hvordan man tilpasser de maritime uddannelser og efteruddannelser til branchens behov samt, hvordan man sikrer de rette rammevilkår”, sagde formand for Rederiforeningen af 2010, Esvagt-direktør Søren Nørgaard Thomsen, på generalforsamlingen, hvor foreningen kunne kigge tilbage på et år, hvor antallet af indmeldte skibe blev udvidet med næsten 50 til 266 skibe.
Det skyldes ikke mindst, at DanPilot har meldt sig ind, ligesom Hvide Sande Havn og Thorsminde Havn har indmeldt skibe.
Regeringen har med støtte fra det meste af oppositionen lagt op til at brede tonnageskatten ud til at omfatte flere offshore-fartøjer. Søren Nørgaard Thomsen mente dog, at det er afgørende, at en kommende maritim vækstplan også kommer til at indeholde en udvidelse af DIS-skatteordningen, så al offshore-skibsfarten omfattes.
Bestyrelsen kom til at bestå af Søren Nørgaard Thomsen, Esvagt, som formand samt Hans Schneider, A2Sea, som ny næstformand. Bestyrelsesmedlemmer er Niels Højlund Hansen, Nordane Shipping, Jørgen Folmer, H. Folmer & Co., Jonas Backman, Sirius Shipping, Lars Simonsen, Rederiet M.H. Simonsen, Jens P. Buchhave, Terntank Rederi, samt David Kristensson, Göteborg, adm. direktør for Northern Offshore Services. Sidstnævnte rederi bringer magasinet Maritime Danmark en artikel om i sit næste nummer.
Kilde: Rederiforeningen af 2010