Iværksætter står bag nyt coasterrederi
Henrik Olsen fra Præstbro står bag det nye coaster-rederi Rederiet Frem ApS med skibet Frem Nordica, der hører til i Frederikshavn Havn. Han har siden 1979 sejlet med forskellige skibe og siden 2001 som styrmand og skipper. For et par år siden fik han ideen om selv at blive skibsreder.
”Teknisk set er det min mor, der ejer rederiet, men jeg står bag og har været primus motor. Jeg havde lysten til at bidrage med mine erfaringer, og hvordan jeg mener, et rederi skal drives”, fortæller Henrik Olsen, der nu kan kalde sig skibsfører og adm. direktør i Rederiet Frem ApS. Rederiet købte i september 2014 skibet Dan Viking, der tidligere hørte til i Aalborg Havn, og døbte det Frem Nordica.
Det viste sig dog, at det ikke var nogen let opgave finde kapital til at købe et 80 meter langt coasterskib fra 1986. Derfor henvendte Henrik Olsen sig til Erhvervshus Nord, der rådgiver lokale virksomheder og iværksættere i Frederikshavn Kommune.
”Skibskreditfonden finansierer typisk nyere skibe, og det var ikke dette segment, jeg søgte i. Jeg gik derfor til Erhvervshus Nord, som jeg har haft et rigtigt godt samarbejde med. De hjalp med at finde alternative finansieringsveje, og ved et af deres gå-hjem-møder blev jeg præsenteret for Vækstfonden, der ønsker at hjælpe nye vækstvirksomheder med kapital. Da først de stillede med en andel af kapitalen, og banken kunne se, at jeg havde styr på organiseringen, var de også villige til at låne penge til projektet”, siger Henrik Olsen.
Frem Nordica har netop ligget til kaj i Frederikshavn Havn i cirka to uger for, at klasseselskabet kan lave det årlige eftersyn på skibet. Der bliver samtidig lavet opgraderinger af skibet, som gør det i stand til at sejle med flere typer af gods. Indtil nu har skibet sejlet med forskellige konstruktioner, grus, stålplader, kalk og brændt kalk.
Der er seks mand ombord, en kaptajn, styrmand, motormand, to matroser og en elev. Og netop rollen som uddannelsesskib for unge sejlere er vigtig for Henrik Olsen, der i mange år har fungeret som censor på Skagen Skipperskole.
Frem Nordica er typisk afsted to-tre måneder ad gangen og sejler hovedsageligt i Nordsøen og Østersøen, men har klasse til at sejle hele jorden rundt.
”Der er masser af opgaver i Europa, så intentionen er ikke, at hun skal ned at sejle i det piratfyldte område”, siger Henrik Olsen, der på sigt håber at kunne udvide flåden af skibe.
Kilde: Erhvervshus Nord