Skibsfartens klimaaftryk skal offentliggøres
I EU er man blevet enige om et system til overvågning af skibsfartens CO2-udledning, og målet er at udbrede systemet globalt. Det er Danmarks Rederiforening meget tilfreds med.
”Det er et meget glædeligt resultat, som uden tvivl vil give skibsfarten incitamenter til at reducere klimaaftrykket yderligere. Ved at tage transportarbejdet med får rederierne nemlig vist, at deres energieffektiviserende tiltag og ikke mindst investeringer bærer frugt ved at reducere CO2-udledningen i takt med, at mængderne stiger. Samtidig vil et så gennemsigtigt system være med til at understrege, at skibsfarten allerede er den mest energieffektive transportform”, siger Anne H. Steffensen, adm. direktør i Danmarks Rederiforening.
Rådet og Parlamentet er netop nået til enighed om den såkaldte MRV-forordning (monitorering, rapportering og verificering). Rapporteringen af skibenes CO2-udledning inkluderer også transportarbejdet, altså den mængde gods, et skib transporterer, hvilket er noget, Danmarks Rederiforening har arbejdet for at få inkluderet, lige siden Kommissionen i sommeren 2013 fremlagde lovforslaget. Det er nemlig den eneste reelle metode til at vise et skib eller et rederis udvikling i energieffektiviteten.
Danmarks Rederiforening har i en årrække offentliggjort medlemmers samlede CO2-udledning og har siden 2013 også medregnet transportarbejdet.
Helt konkret indebærer det nye EU-system, at der for skibe på 5.000 BT og op skal rapporteres brændstofforbrug, CO2-udledning samt transportmængden i forbindelse med sejlads til og fra samt mellem europæiske havne. Data i form af samlede årlige tal vil så blive offentliggjort for hvert skib. Systemet træder i kraft i 2018.
Chefkonsulent i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper siger: ”Ingen tvivl om, at vi nu fortsætter arbejdet med at få løftet MRV-systemet op i IMO-regi, så vi får et globalt billede af skibsfartens CO2-udledning og energieffektivitet”.
Allerede på COP20 i Peru i næste måned deltager Rederiforeningen i en side-event arrangeret i samarbejde med Energistyrelsen og Søfartsstyrelsen. Her er budskabet netop, at rapportering af CO2 og transportarbejde er et værktøj til CO2-reduktioner og brændstofbesparelser.
Kilde: Danmarks Rederiforening