Ny skibssimulator til katastrofescenarier
Træning i en skibssimulator foregår normalt på land, men norske Ship Modelling & Simulation Centre (SMSC) har udviklet en ny type skibssimulator, som gør det muligt at øve sig i svære manøvrer ombord på skibet, hvor skibets egne bevægelser inddrages. Firmaet har især udviklet skibssimulatoren med øje for de mange offshore forsyningsskibe.
”Vi har nu udviklet en virtuel verden, som kommunikerer med fartøjets GPS og gyroskop. Det er et værktøj, som gør, at du kan træne nødsituationer realistisk uden risiko. Du får ikke lov til at lægge til ved en faktisk boreplatform i Nordsøen og afkoble thrustere for at træne dig i at bibeholde din position. I stedet kan du træne situationer, du aldrig har kunnet træne før, og du udnytter ægte vind- og vejrforhold”, siger Knut Jarle Lysklett, business developer hos SMSC.
SMSC har netop demonstreret teknologien for rederier, og tilbagemeldingerne var positive.
Offshore-skibe vokser i størrelse, og de bliver mere og mere komplekse. Samtidig bliver det vanskeligere at rekruttere skibsofficerer med den nødvendige erfaring, lyder det fra SMSC, der har udviklet den nye teknologi, som gør det muligt at træne simuleringsøvelser ombord på ens eget skib. Teknologien hedder Onboard Training System (OTS) og er udviklet i tæt samarbejde med Simon Møkster Shipping AS.
Med OTS-konceptet sejler man skibet på helt normal vis med en skibsofficer på broen, enten manuelt eller ved hjælp af dynamisk positionering. Skibets bevægelser beregnes på baggrund af input fra GPS og gyroskop og vises på en skærm. Mens skibet sejler på sikkert, åbent hav, vises imaginære objekter såsom borerigge på skærmen. På den måde kan operatøren nærme sig en platform eller andre installationer, lægge skibet til kaj i en havn, eller noget helt tredje.
Skibsofficeren skal dermed løse sin virtuelle opgave samtidig med, at han bruger skibets faktiske styretøj under de reelle vejrforhold.
Kilde: ing.dk/SMSC