MAN Diesel skal levere SCR-systemer
MAN Diesel & Turbo skal levere et SCR-system til hver af seks MAN-motorer til et nyt offshore kranskib, som Petrofac i øjeblikket får bygget til brug på dybt vand. SCR-systemerne og motorerne bliver bygget på MAN Diesel & Turbos facilitet i Augsburg, Tyskland, mens skibet bygges i Kina af værftet ZPMC.
MAN Diesel & Turbo og Petrofac har desuden indgået en 12-årig serviceaftale vedrørende vedligehold og overvågning af de seks motorer. Skibet forventes leveret i 2016, og det forventes, at det vil være til rådighed for offshore-byggeri og installationsaktiviteter fra starten af 2017.
SCR-teknikken går ud på at tilsætte urea til udstødningsgassen og lade det passere gennem en katalysator ved en temperatur på 300-400 grader celsius. Det giver en kemisk reaktion, som reducerer NOx-udslippet med over 80 procent. SCR-systemet i sin helhed består af en katalysator med adskillige kontrolenheder samt en overvågnings- og kontrolenhed.
I september måned fik MAN Diesel & Turbo et certifikat fra DNV GL som bevis på, at MAN-motorerne ombord på DFDS-skibet Petunia Seaways sammen med et SCR-system overholder kravene i IMO’s Tier III.
Kilde: MAN Diesel & Turbo