Redere godkender ballastvandfremskridt
Danmarks Rederiforening ser med tilfredshed på behandlingen af ballastvandkonventionen på mødet i IMO’s miljøkomité, MEPC, i sidste uge. Konventionen har nu så stor tilslutning, at det kun er et spørgsmål om kort tid, før den kan træde i kraft.
”Det er et meget tilfredsstillende resultat både med hensyn til G8 og fritagelsesmulighederne. I forhold til sidstnævnte, hvor vi har oplevet en meget restriktiv tilgang fra myndighederne i vore nabolande, er det tydeligt, at en række andre lande rundt om i verden deler samme bekymring som erhvervet og de danske myndigheder,” siger sekretariatschef i Danmarks Rederiforening, Peter Olsen.
Konventionen er nu ratificeret af 43 lande, der tilsammen dækker 32,54 procent af verdenstonnagen. Det betyder, at der mangler mindre end 2,5 procent tilslutning, før konventionen har opnået tilstrækkelig ratifikation til at kunne træde i kraft, og flere lande har allerede bebudet, at de er på vej til at ratificere konventionen.
Rederiforeningen ser dog fortsat en række store udfordringer forbundet med konventionen, og flere af dem blev drøftet på mødet i London. Helt centralt var diskussionen om robustheden af retningslinjerne for typegodkendelse af udstyr (G8).
På mødet blev der opnået enighed om en opstramning af retningslinjerne. Det betyder, at testkravene forud for typegodkendelse af udstyr vil blive skærpet. Samtidig var der enighed om, at en opstramning ikke må betyde, at de rederier, der allerede har investeret i udstyr, straffes.
Et andet vigtigt emne var mulighederne for fritagelse for nærskibsfarten, der var blevet bragt op på dansk foranledning. Her besluttede miljøkomitéen, at der skal være en substansdrøftelse af problematikken på det kommende møde i underkomitéen PPR, som har næste møde den 19. -23. januar 2015.
Kilde: Danmarks Rederiforening