Nye boreskibe vil mangle kontrakter
Offshore borevirksomheder står over for nye udfordringer. En række nybyggede boreskibe er på vej på markedet uden at have sikret sig borekontrakter. Det kan presse indtjeningen hos firmaer som Seadrill Ensco og Maersk Drilling.
Ifølge Credit Suisse’s analytikere Gregory Lewis og Neesha Khanna, er Maersks nye boreskib Maersk Venturer den første enhed, der forladt værftet uden en kontrakt, selv om det forventes, at skibet snart vil få nogle kortvarige kontrakter på arbejde i Asien for det franske selskab Total.
Maersk Venturer var det første nybyggede boreskib som forlod et værft uden at have sikret en borekontrakt: Maersk Drilling har ellers været gode til på forhånd at sikre kontrakter, ofte af længere varighed, inden en nybygning forlod værftet.
Boreskibet vil dog ikke være det sidste uden forhåndskontrakt, siger analytikere. De forventer, at yderligere to eller tre nybygninger vil komme i samme situation. Blandt dem kunne være Maersk Voyager, Pacific Meltham og Vest Carina.
Analytikerne forventer, at 2015 vil blive et slemt år, da 12 planlagte nybygninger er på vej til at blive leveret uden borekontrakter. Der er dog håb forude, da det forventes, at Stampede feltet i Den Mexicanske Golf og Libra feltet ud for Brasiliens kyst, er planlagt til at starte sent i 2015 eller begyndelsen af 2016.
Antallet af aktive boreskibe er mere end fordoblet i løbet af det seneste årti, fra 37 enheder i 2003 til 87 enheder i 2013. Rigzones statistik for september 2014 viser, at boreskibe havde en udnyttelse på 88,7 procent. 94 ud af 106 enheder var i arbejde.
Kilde: Maritime Executive