Elfærge søsat fra Faaborg Værft
Faaborg Værft søsatte fredag en ny passagerfærge, Sjövägen. Færgen skal sejle i Stockholms skærgård for rederiet Ballerina AB. Søsætningen markerer starten på en ny niche-produktion, der kan få stor betydning for værftet
”Det har været en meget lærerig proces for os, virkelig spændende, og jeg regner da med, at det kaster flere opgaver af sig. Hele flåden af passagerfærger i Stockholm skal formentlig skiftes ud og erstattes med elfærger over en årrække, og Europa er jo gennemskåret af floder og kanaler, hvor miljøvenlige og stort set lydløse elfærger også vil have en stor fremtid”, siger værftsdirektør Jan Mortensen til fyens.dk.
Sjövägen er 24 meter lang og syv meter bred og har plads til 150 passagerer. Færgen er lavet af komposit, glasfibermaterialer og vejer uden passagerer 45 tons. Fartøjet er isforstærket har dobbelt konventionelt propelleranlæg og 2 x 160 kW elektromotorer, svarende til cirka 230-240 hk. Den har 500 kWh batteribank, hydraulisk styremaskine og er udstyret med elektrisk bovpropel samt kommunikations- og navigationsudstyr.
Elmotorerne er vejer kun et par tons vejer hver. De forsynes med strøm fra 20 skabe med batterier, der samlet vejer ni tons. Det gør færgen en del tungere, end hvis den havde været drevet af dieselmotorer. Til gengæld får man en færge, der ikke forurener.
Faaborg Værft har arbejdet tæt sammen med folk fra Ballerina AB og den franske leverandør af batterierne, der lover 20 års garanti og at de kun mister 6-8 procent af ydeevnen efter 10 års drift.
Færgen kan sejle 7-8 timer på en opladning, der typisk sker om natten, men også når den ligger stille et par timer. Den er dog udstyret med dieselgeneratorer, der kan levere strøm, hvis det bliver nødvendigt.
Faaborg Værft har dog ifølge direktøren ikke planer om fremover kun at bygge elfærger, men ser det som en niche, der vil få stor betydning.
Ballerina fartøjet er indrettet med et soldæk så passagerne kan nyde sejladsen i Stockholms skærgård, når vejret er til det.
Værftet er i gang med et lignende fartøj til brug i København, dog drevet af 2 x 130 kW dieselmotorer og med plads til kun 80 passagerer, da der ikke er soldæk.
Kilde: Fyens.dk/ Faaborg Værft