Triple E-skibe sætter havne under pres
Containerterminalerne i de større havne lider under trængselsproblemer skabt af de store containerskibe, såsom Maersk Lines Triple E-skibe. Blandt andet er det et problem for havnene, at man efterhånden er nået til grænserne for, hvad de eksisterende kraner kan klare. Kranerne har simpelt hen svært at betjene de helt store containerskibe.
”Vi er nået til grænserne for den eksisterende kranteknologi”, siger Jeff de Best, chief operating officer hos APM Terminals i Haag.
De store havne i Europa og Asien har installeret nye store super-post-panamax kraner, som kan laste og losse containere i op til 25 rækker på tværs af de store 18.000 TEU containerskibe, som er sat ind på ruterne mellem Asien og Europa. Havne i USA, som endnu ikke bliver anløbet af så store skibe, er ved at installere kraner, der kan nå over 22 rækker af containere. Men selv med disse kraner er terminalerne hårdt pressede.
”De store skibe lægger pres på infrastrukturen og oplagspladsens størrelse. Hvis du ikke kan få containerne væk fra oplagspladsen hurtigt nok, kommer du til at mangle plads”, siger Jeff de Best.
Containerrederierne overvejer at placere nye ordrer på skibe op til 24.000 TEU allerede i 2016, og det vil være mere end havnene kan håndtere, især i Nordeuropa, hvor skibene i så fald vil blive sat ind på ruterne fra Asien.
Blandt de havne, der er ramt af trængselsproblemer, er Rotterdam Havn. G6-alliancen har derfor valgt at flytte tre skibe på Europa-Asien Loop 4 tjenesten fra Rotterdam til Antwerpen. Disse skal anløbe Antwerpen i løbet af september, og i sidste måned blev alliancen nødt til at flytte fire andre skibe.
Flere feederoperatører har valgt at indføre tillægsafgifter for containere i Rotterdam Havn, fordi det tager lang tid at laste og losse.
Kilde: joc.com