Containerskibsfarten er i fortsat bedring
Efterspørgslen efter at få transporteret containere fortsætter med at stige, og væksten i efterspørgslen er nu større end væksten i antal containerskibe. Det er med til at forbedre balancen i markedet, vurderer Bimco i en ny analyse.
Containermarkedet lider dog stadig af en stor overkapacitet af containerskibe, så det betyder ikke, at problemerne i markedet er væk, men der er tale om et skridt i den rigtige retning. Problemerne med overkapacitet stammer helt tilbage fra 2009, hvor der var en indskrænkning i efterspørgslen på ni procent, mens udbudssiden voksede seks procent.
Fragtraterne har udviklet sig positivt. Den gennemsnitlige spotrate fra januar til august i år har været 1.281 dollar pr. TEU, hvilket er 19,5 procent højere end i samme periode sidste år. Det skyldes, at rederierne har været forsigtige med at sætte nye skibe i drift samtidig med, at de i høj grad har benyttet sig af slow steaming og ligefrem aflysninger.
Containerrederierne er blevet mere optimistiske og er derfor begyndt at sætte ledige skibe tilbage i drift. Ifølge Alphaliner var der ved udgangen af juli måned i alt 119 skibe ledige med en samlet kapacitet på 230.900 TEU. Omvendt forventer Bimco, at der for hele året vil blive taget 500.000 TEU ud af drift med henblik på ophugning. Indtil nu i år er 305.000 TEU blevet taget ud til ophugning.
Bimco har en forventning om, at fragtraterne vil udvikle sig positivt i resten af året sammenlignet med sidste år, men på trods af de lysere udsigter for markedet, er der stadig et alvorligt problem med overkapacitet.
Kilde: Bimco