Skibsfarten igen på dagsordenen i EU
Danmarks Rederiforening har en forventning om, at Italien, der pr. 1. juli har overtaget EU-formandskabet fra Grækenland, vil tage teten for at få gennemført EU’s MRV-forslag, der vil begrænse skibsfartens CO2-udledning.
Danmarks Rederiforening har store forventninger til det nye italienske formandskab og til det nye parlament. Italien har nemlig udtrykt ønske om at sætte yderligere fokus på miljø og klima, og derfor kan man forvente, at det igen går fremad med EU’s MRV-forslag, hvis formål er at indføre monitorering, rapportering og verificering af skibsfartens CO2-udledning.
MRV er dermed et værktøj, der giver overblik og dermed ansporer til yderligere CO2-reduktioner. Danske rederier har som de første testet systemet, men forhåbentlig kan det bredes ud til resten af verden, når først det er implementeret i EU.
Rederiforeningen har en forventning om, at MRV er endeligt vedtaget i begyndelsen af 2015.
Af andre fokusområder nævner Rederiforeningen Blue Belt, som er et initiativ, der skal rydde en række administrative byrder af vejen for skibsfarten. Her håber Rederiforeningen, at Italien sørger for, at projektet ikke kører af sporet.
Kilde: Danmarks Rederiforening