Verdens dyreste skibsværfter har succes
De norske skibsværfter skulle angiveligt have verdens dyreste værftsarbejdere, men på trods af de angiveligt kolossale lønomkostninger har den norske skibsværftsindustri stor succes. De bygger avancerede specialfartøjer til offshoresektoren, et område hvor de asiatiske værfter ikke kan gøre sig gældende.
”Vi har foretaget omfattende investeringer i nye produktionshaller og automatiserede produktionslinjer for at bringe en større del af skibsbygningsprocessen tilbage til Norge og herved sikre en forbedret kontrol og reduceret risiko”, siger Ståle Rasmussen, adm. direktør for Kleven Group, som er et af de succesrige norske værfter. Kleven Group endte 2013 med et overskud på 29,8 millioner dollar, og i år har værftet 12 skibe i ordrebogen.
”Vi forventer at se positive effekter fra disse investeringer i den nærmeste fremtid”, tilføjer Ståle Rasmussen.
Skibsværfterne i Norge bygger ikke selv skibenes skrog, men får det leveret helt eller i sektioner fra værfter i Rumænien, Tyrkiet eller Asien. De norske værfter har til gengæld egne inspektører, som kontrollerer kvaliteten hos de udenlandske værfter.
Et andet norsk værft, Vard Holdings, kunne tidligere på året fejre en rekordstor ordrebog, blandt andet havde værftet fået en ordre på det hidtil største skib, som Vard har bygget, fra Technip. Skibet skal bruges til støtte for dykkere i olie- og gasindustrien. Den slags skibe forventer Vard, at der vil komme større efterspørgsel på, ligesom værftet forventer, at skibsstørrelserne og kompleksiteten i skibsbyggeriet vil stige endnu mere fremover.
I årets første kvartal havde de norske skibsværfter en samlet ordreindgang på 6,7 milliarder norske kroner. Størstedelen er ordrer på fartøjer til offshore-sektoren såsom PSV’er og subsea-fartøjer.
Kilde: The Maritime Executive