Koreanske værftsarbejdere får superstyrke
I fremtiden vil værftsarbejderne på det sydkoreanske skibsværft Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, som er kendt for at bygge Maersk Lines Triple E-skibe, kunne slæbe på helt op til 100 kilo stål. Forklaringen er, at værftet er ved at udvikle et såkaldt exoskelet, der i sin prototype kan løfte 30 kilo for et menneske.
”Vi har udviklet og anvendt robotter og automation i skibsbygning i mere end et årti”, siger Gilwhoan Chu, ledende ingeniør i forskningsafdelingen på Daewoo, der gerne ser, at mennesker snart kan svejse stykker sammen på skibene, som vejer mere end dem selv.
Det særlige robotskelet bruger hydraulik og elektriske motorer og passer til personer med en højde mellem 160 og 185 cm, og det tages på som en dragt, der spændes fast på fødder, lår, omkring livet og hen over brystet. Det sætter værftsarbejderen i stand til at bære ekstra tunge byrder i op til tre timer, hvorefter skelettet skal genoplades.
Det er meningen, at den endelige udgave af robotskelettet bliver i stand til at løfte op til 100 kilo.
Det koreanske skibsbygningsmarked er domineret af de tre store skibsværfter Daewoo Shipbuilding and Marine Engineering, Samsung Heavy Industries og Hyundai Heavy Industries, som især har fokus på specialskibe og konstruktioner til offshore olie og gas.
Kilde: ing.dk