Kinesiske bekymringer om Mærsk-alliance
I det kinesiske stats-tv CCTV har Shang Ming fra det kinesiske handelsministerium udtrykt bekymring for, at 2M – alliancen mellem Maersk Line og MSC – vil føre til stigende priser for de kinesiske forbrugere og blive en stor udfordring for de kinesiske containerrederier. I virkeligheden er der tale om internt politisk pres for at beskytte Cosco og China Shipping Container Lines mod en stærkere konkurrent.
”CCTV-reportagen fastslår, at de kinesiske rederier har præsteret for dårligt sammenlignet med deres udenlandske konkurrenter. Men det burde føre til, at disse rederier ser på, hvordan de kan reducere deres omkostningsbase og forbedre deres præstationer. At bruge dette som argument for at afvise 2M er det samme som at sige, at de kinesiske forbrugere skal betale prisen for de dårligere præstationer”, siger Lars Jensen, direktør i SeaIntel.
Det logiske skridt ville ifølge Lars Jensen være en fusion mellem Cosco og CSCL, for problemet i branchen er strukturel overkapacitet, og det problem går ikke væk bare, fordi man afviser 2M.
Lars Jensen mener desuden, at 2M-alliancen vil føre til stærkere forbindelser mellem CSCL, UASC og CMA CGM og på den måde faktisk forbedre CSCL’s konkurrencemæssige position.
Aftalen mellem Maersk Line og MSC omfatter 185 skibe, der har en samlet kapacitet på 2,1 millioner TEU på 21 ruter. Maersk Line vil bidrage med 55 procent af den samlede kapacitet, blandt andet bliver de 20 Triple E-skibe inddraget i alliancen.
Kilde: JOC.com