Krydstogtrederi rykker grænsen i Arktis
Krydstogtrederiet Crystal Cruises tilbyder et hidtil uset ekspeditionsagtigt krydstogt ned gennem Nordvestpassagen mellem Atlanterhavet og Stillehavet, ned langs Alaska og Canada. Krydstogtet, der er programsat til august 2016, vil foregå ombord på skibet Crystal Serenity, og der er tænkt på miljøet, lyder det fra rederiet.
”Det, der gør dette krydstogt attraktivt er, at det træder ind i et grænseområde. Det, der gør det attraktivt, kan også blive dets undergang”, siger Dermot Loughnane, adm. direktør for Tactical Marine Solutions i Canada. Dermot Loughnane har sejlet i det arktiske område og har arbejdet for adskillige rederier og olie- og gasselskaber i området. Det, han blandt andet er bekymret for, er hvad der sker i tilfælde af en ulykke med efterfølgende forurening af området.
Krydstogtrederiet har ellers tænkt på miljøet. Både Crystal Serenity og følgeskibet vil bruge bunkerolie med lavt svovlolie, og følgeskibet vil desuden medbringe miljøbeskyttelsesudstyr såvel som personale, der er trænet i at anvende udstyret.
”Det, der virkelig bekymrer mig, er, at hvis de får udsolgt, vil andre krydstogtrederier følge efter”, tilføjer han.
IMO har i flere år arbejdet på at få vedtaget en såkaldt polarkode, som er et globalt bindende regelsæt, der stiller krav til passagerskibe i det arktiske område. IMO’s søsikkerhedskomité MSC forhandlede i maj måned den såkaldte polarkode på plads, som ventes at blive endeligt godkendt til efteråret. Samtidig vil IMO’s miljøkomité MEPC sandsynligvis vedtage de miljømæssige regler for sejlads i det arktiske område i dette efterår. Men det vil ikke få indflydelse på Crystal Cruises’ krydstogt i august 2016, da IMO’s polarkode først bliver implementeret længere ud i fremtiden.
Krydstogtet fortsætter fra Alaska og Canada ned langs Grønlands kyst og ender i New York.
Kilde: The Maritime Executive